Netwerkbedrijven investeren de laatste weken veel geld in het verbeteren van hun adviserende dienstverlening. Zo nam Cisco een belang in de Internettak van adviesbureau Kpmg. Concurrent Lucent kocht netwerkconsultant INS. "Advisering wordt een kritische factor", aldus David Allen, Europees marketing directeur van INS.
De belangstelling van netwerkgrootmachten Cisco en Lucent voor de adviserende en ondersteunende activiteiten van respectievelijk Kpmg en International Network Services (INS) is onvermijdelijk, meent de Brit David Allen. "Gebruikers ontberen vaak de kennis om de ontwikkelingen te volgen. De leveranciers produceren namelijk eens in de zoveel maanden nieuwe producten. Adviseurs moeten de klanten aangeven hoe zij voordeel kunnen behalen met de nieuwe technologie."
Aangezien de netwerkconsulenten moeilijk te vinden zijn op de arbeidsmarkt – alleen in ons land bestaat volgens onderzoeksbureau IDC al een tekort van 58.000 netwerkprofessionals – is het voor een bedrijf als Lucent makkelijker een adviesbedrijf over te nemen.
Verrassing
Op het Nederlandse kantoor van INS kwam het overnamenieuws als een volslagen verrassing, ondanks de logica die volgens de medewerkers achter deze stap schuilt. De veertig Nederlandse werknemers zijn volgens René Hartkamp, vice-president Benelux, positief.
"De overname van INS door Lucent geeft onze organisatie meer gewicht. Bij het sluiten van een miljoenencontract twijfelden de klanten nog wel eens aan onze kracht. Met de steun van Lucent zal dit niet meer gebeuren." De betrokkenen verwachten geen ontslagen in de Amsterdamse vestiging. De klanten in Nederland reageren volgens Hartkamp gelaten op het nieuws.
Concurrentie
Met de overname van INS lijkt Lucent concurrent Cisco in de wielen te rijden. Cisco heeft namelijk een belang van ongeveer 8 procent in de netwerkadviseur. De banden tussen beide bedrijven blijven echter bestaan. "Deze acquisitie betekent zeker niet dat we afscheid nemen van Cisco. We zijn nog steeds productonafhankelijk. INS hoeft geen producten van Lucent te promoten. Sterker nog, wij hebben meer Cisco-gecertificeerden in dienst dan welk ander bedrijf ook. Klanten hebben behoefte aan deze vaardigheden", aldus Allen.
Hoe dan ook, Cisco lonkt ondertussen naar de diensten van Kpmg. Allen sluit niet uit dat de deal tussen deze twee partijen een reactie is op de overname van INS door Lucent. Op de vraag waarom Cisco INS niet kocht, heeft de marketing-directeur een antwoord klaar: "Cisco verkoopt producten. De aanvullende diensten leveren ze via partners." Cisco zelf was niet voor commentaar bereikbaar.