Meer dan de helft van de Internet-gebruikers zegt geen persoonlijke informatie toe te vertrouwen aan websites. Zelfs als die sites een verklaring hebben geplaatst over hun privacy-beleid, wekt dat geen vertrouwen.
Dit blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Jupiter Communications. Ongeveer 64 procent van de ondervraagde gebruikers wantrouwt beleidsverklaringen over online-privacy. Analisten zeggen niet verbaasd te zijn over dit hoge percentage gezien de recente privacy-problemen en schendingen met betrekking tot online-bedrijven als America Online, United Airlines en Microsoft.
Dit is slecht nieuws voor de online-advertentiemarkt, die juist voor een groot deel afhankelijk is van persoonlijke gegevens, om daarmee gerichte reclame en marketing te kunnen bedrijven.
Jupiter schat dat de huidige problemen met en twijfel rondom privacy veel geld kunnen kosten. Het zou neerkomen op een deuk van achttien miljard dollar in de veertig miljard dollar aan omzet uit elektronische handel die het onderzoeksbureau voorspelt voor het jaar 2002.
Ondertussen doet president Kevin O’Connor van Doubleclick, een Amerikaanse bedrijf dat gegevens gebruikt om webreclame te richten op specifieke gebruikersgroepen, uitspraken die het wantrouwen van die gebruikers staven.
Tijdens het begin van Jupiter Communications’ vierde jaarlijkse Online Advertising Forum zei O’Connor dat het privacy-probleem is overtrokken. Hij legt de schuld naar de pers, die volgens de topman deze zaak overdrijft.