In de laatste maand van het voorbije kwartaal brak Dell Computer Corporation met zijn verkoop via Internet door een ‘magische’ grens: de onderneming verkocht toen voor dertig miljoen dollar per dag. Daarmee is de Internet-verkoop verantwoordelijk voor bijna 40 procent van Dells omzet.
In het tweede kwartaal van het lopende boekjaar noteerde Dell een winst van 507 miljoen dollar, 47 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet bedroeg in dat kwartaal 6,1 miljard dollar, 42 procent meer dan in 1998.
Met name binnen de Verenigde Staten is Dell de absolute marktleider op de soho-markt voor PC’s. "Onze verkoop op de binnenlandse consumentenmarkt groeide het voorbije kwartaal met meer dan 100 procent", zegt Michael Dell, de president en ceo (chief executive officer) van de computerfabrikant. "Ongeveer de helft van die verkoop is via Internet gegenereerd."
Nu de verkoop via Internet aan individuele consumenten een succes blijkt, heeft Dell de blik inmiddels gericht op online-verkoop aan klanten in het bedrijfsleven, bij de overheid en bij onderwijsinstellingen. In het voorbije kwartaal heeft de onderneming ecommercie-extraatjes geïntroduceerd die de verkoop aan dergelijke klanten via www.dell.com gemakkelijker moeten maken. Het gaat daarbij om zaken als een eenvoudigere navigatie, dynamische prijsvaststelling en gemakkelijkere bestelling van standaard systemen.