Werkzoekend technisch personeel heeft een grote voorkeur voor een baan bij bedrijven met een sterk imago, zoals Philips, Shell, Stork en Akzo.
Dit blijkt uit onderzoek van het Rotterdamse bureau Blauw. De populaire bedrijven ondervinden over het algemeen weinig problemen om voldoende en vooral de beste techneuten aan te trekken. Toch kunnen deze ondernemingen niet op hun lauweren rusten. Uit demografische analyses blijkt volgens Blauw dat het aanbod van technici in de toekomst afneemt. Dit gaat gepaard met verdere economische groei en complexere functies. Ook de populairste werkgevers dienen hierom een actief communicatiebeleid te voeren en op zijn minst hun goede imago op de arbeidsmarkt te onderhouden.
Weinig moeite
Voor de afstuderende technici kost het weinig moeite een baan te vinden. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat slechts 15 procent van de techneuten open sollicitaties stuurt naar bedrijven. Meer dan eenderde van de bèta-studenten heeft al een baan aangeboden gekregen voordat ze hun diploma op zak hebben. Ondernemingen werven steeds proactiever. Tevens hebben mogelijke werkgevers al bij één van de zes studenten voorzichtig de interesse voor een baan gepeild. Al met al is meer dan de helft van de technici voor het afstuderen al actief benaderd door een werkgever.
De technici moeten wel veel moeite doen om een baan te vinden bij hun favoriete werkgevers, omdat deze bedrijven meestal genoeg mensen kunnen vinden. Ruim 60 procent van de IT-studenten maakt bij deze oriëntatie ook gebruik van internet. MC