Internet is een zegen voor Cisco. Het bedrijf slaagde er in korte tijd in het leeuwendeel van haar verkoop en technische ondersteuning via internet af te handelen. De productlijn leent zich hier bij uitstek voor. Iedereen die wel eens naar netwerkapparatuur heeft gekeken, weet dat dit technologisch indrukwekkend is, maar voor het overige dodelijk saai. Klanten in dit segment zijn qualitate qua netwerk-minded en derhalve veel op het internet te vinden. Daarin schuilt het succes van Cisco op internet.
Consultancy-firma Kpmg en Cisco positioneren het verkoopmodel van de netwerkspecialist nu gezamenlijk als het lichtend voorbeeld hoe je geld verdiend op internet. Cisco pompt twee miljard in Kpmg, goed voor een belang van 20 procent. Kpmg kan op zijn beurt beschikken over een enorme pool deskundigen van de netwerkleverancier. Daarnaast heeft Cisco een onafhankelijk adviesbureau gewonnen voor zijn productlijn.
Maar het gemak waarmee Cisco zijn aanpak tot norm verheft verbaast mij. Routers en switches verkopen via internet is immers wat anders dan auto’s en onderbroeken. Cisco-producten zijn technologisch hoogstaand, maar hebben geen enkele gevoelswaarde. Het bedrijf heeft met zijn successtory Kpmg naar het internet verleid. Of dit model robuust genoeg is om Kpmg-klanten in staat te stellen om consumenten en inkopers naar het internet te lokken, moet nog blijken.