America Online (AOL) en Microsoft verschuiven bewust het accent van hun oorlog over ‘instant messaging’ naar de markt voor internettoegang. AOL heeft de steun verkregen van internetproviders Juno, Earthlink en Mindspring, terwijl Microsoft zich stort op goedkope of zelfs gratis internettoegang.
De softwareleverancier liet vorige week weten dat het zijn zieltogende Microsoft Network-dienst (MSN) wil combineren met laaggeprijsd internettoegang. MSN is gekoppeld aan de ‘instant messaging’-software Messenger. Door deze stap kan Microsoft zijn strijd met AOL een radicaal andere wending geven. Analisten schatten dat ruim tweederde van AOL’s inkomsten afkomstig is van zijn maandelijkse tarieven voor toegang tot de eigen informatiedienst en het internet.
Uitbreiding
De online-dienst heeft vorige week echter overeenkomsten gesloten met de Amerikaanse internetleveranciers Earthlink en Mindspring alsook met internetdienstverlener Juno voor het bieden van ‘instant messaging’-diensten op basis van AOL’s Instant Messenger-software (AIM). De ruim 1,3 miljoen abonnees van Earthlink en de 1,2 miljoen klanten van Mindspring krijgen binnenkort eigen uitvoeringen van AIM.
Sinds vorige week speelt AOL het spel harder: het bestookt gebruikers van Microsofts Messenger met berichten dat zij "oneigenlijk gebruik maken van AOL’s netwerk en chat-diensten" en stuurt ze door naar de download-pagina voor AIM. Vervolgens zijn de gebruikers afgesloten van het chat-netwerk totdat zij hun software opnieuw starten. JB