Softwareleverancier Siebel beschuldigt Oracle van onethische concurrentiepraktijken. Oracle zou zijn dominante positie op de databasemarkt misbruiken om Siebels leiderschap op de crm-markt (customer relationship management) te frustreren. "Dit doet sterk denken aan de tactiek die Microsoft in de ‘browseroorlog’ met Netscape hanteerde", zegt Phil Robinson, lid van de Europese directie van Siebel.
Volgens Oracle is er echter geen sprake van een vergelijkbare situatie. "Microsoft bundelde zijn Explorer met Windows. Daar is bij ons geen sprake van", aldus woordvoerster Monique Potters van Oracle Nederland. Geen concurrentievervalsing dus. De uitspraken van Robinson tonen echter wel aan dat beide partijen de ruzie, die al een maand aan de gang is, verder laten escaleren.
‘Most wanted’
Vorige maand stuurde Oracle’s operationeel directeur Ray Lane een bedrijfsbrede e-mail uit, waarin hij meldde Siebel en Ariba (applicatieleverancier voor elektronische handel) op de ‘most wanted list’ te willen hebben. "Deze bedrijven zijn even grote concurrenten als SAP en Peoplesoft voor Oracle zijn, zo niet grotere, gezien het belang van de crm-markt", aldus Lane.
Oracle Nederland relativeert de ernst van het conflict. "Siebel is net als SAP en Baan een partner van ons. We maken een scheiding tussen de afdeling die partners als Siebel bedient en verkopers die keihard de concurrentie aangaan met Siebel." De verwikkelingen hebben er wel toe geleid dat de samenwerking op applicatieniveau ontspoord is. De afstemming van Oracle’s erp-software met Siebels crm-product is opgedoekt.
Lager pitje
Hoewel de meeste software van Siebel wordt verscheept met een Oracle-database, roept Lane zijn medewerkers op Siebel niet meer als partner maar als concurrent te beschouwen. Door de samenwerking met Siebel op een lager pitje te zetten, gebruikt Oracle zijn traditionele macht – de databasemarkt – om zijn positie op een nieuwe markt veilig te stellen. Oracle investeert momenteel fors in de productontwikkeling van crm-applicaties, die volgens het bedrijf als enige volledig klaar zijn voor toepassing via internet. Ook deze laatste claim bestrijdt Siebel, tot in de rechtszaal toe.
"We zijn erg teleurgesteld in de handelwijze van Oracle", zegt Robinson. "Zij zijn een succesvolle databaseleverancier en op dat gebied willen we dan ook met ze samenwerken." Voor de zekerheid heeft Siebel echter in snel tempo samenwerkingsverbanden met andere databaseleveranciers gesloten, om niet teveel van Oracle afhankelijk te zijn. Zo kunnen de Siebel-applicaties ook met IBM DB2 en Microsoft SQL Server worden uitgerust.
Optimistisch
Siebel is ondanks de strubbelingen met Oracle optimistisch over de toekomst. In tegenstelling tot erp-leveranciers, die in verband met het jaar 2000 slechte tijden doormaken, merkt Siebel niets van een teruggang in de softwaremarkt. "Erp-software wordt gebruikt om kosten te verlagen. Crm is een hulpmiddel om omzet te vergroten. Als bedrijven daarmee wachten, kost dat concurrentiekracht", aldus de verklaring van Robinson.
Omdat de erp-markt nauwelijks groeit, en de crm-markt lijkt te exploderen, veranderen de concurrentieverhoudingen drastisch. Tot voor kort concurreerde Siebel voornamelijk met crm-leveranciers Vantive en Clarify. "Momenteel zijn we groter dan de nummers twee, drie en vier in deze markt samen." SAP, Baan en Oracle ontwikkelen (of kopen) echter in snel tempo software voor deze nieuwe groeimarkt. "Met deze bedrijven zullen we de komende drie jaar het meeste concurreren. Maar voorlopig hebben ze nog geen fatsoenlijke producten. SAP probeert de markt af te remmen door steeds te zeggen dat ze over zes maanden een product hebben. Dat zeggen ze nu al drie jaar", zegt Robinson uitdagend en zelfverzekerd.
Sterke kwartaalcijfers
Siebel maakte vorige week sterke financiële cijfers bekend. In het tweede kwartaal realiseerde het bedrijf een winst van 25,8 miljoen dollar, bij een omzet van 164,4 miljoen. De omzet, die vorig jaar nog 90 miljoen dollar bedroeg, nam met maar liefst 83 procent toe. De behaalde winst was voor analisten een opsteker. Vorig schreef Siebel nog rode cijfers, hoewel bescheiden: 800 duizend dollar.
Het Amerikaanse softwarebedrijf streeft wereldwijd naar een financiële situatie waarbij 40 procent van de omzet komt uit Amerika, 40 procent uit Europa en de resterende 20 procent uit Azië. Hoewel Siebel geen geografische cijfers rapporteert, schat Robinson dat het bedrijf zo’n 38 procent van zijn omzet buiten Amerika realiseert. "Dat is voornamelijk Europa", voegt hij daaraan toe. Sinds Siebel zich in november 1996 in Europa vestigde, heeft het bedrijf daarmee volgens Robinson een groter marktaandeel gerealiseerd dan zijn grootste concurrenten, Vantive en Clarify, samen.
De licentie-inkomsten namen wereldwijd met 63 procent toe, een absolute uitschieter in de software-industrie, waar traditionele erp-bedrijven allemaal te kampen hebben met teruglopende licentie-omzet en via implementatieprojecten en crm-producten proberen de groei erin te houden. Siebel levert zogenoemde crm-software, waarmee bedrijven hun verkoop-, marketing- en service-processen automatiseren.