Het nieuwe Platform Onderwijs en Arbeidsmarkt gaat de gedragsregels voor ICT-bedrijven aanscherpen. Dit zegt voorzitter Mattijs Kropholler. De organisatie hoopt hiermee het ronselen van informatica-studenten door ondernemingen tegen te gaan. Het onderwijs geeft aan dat dit steeds vaker gebeurt.
Het platform gebruikt de bestaande gedragsregels van brancheorganisatie Fenit als basis voor de nieuwe fatsoensnormen. Het document van Fenit richt zich met name op het weglokken van personeel bij concurrerende bedrijven. De aangescherpte regels strekken zich ook uit naar de pogingen van ICT-ondernemingen om studenten voor het afstuderen binnen te halen. "Deze bedrijven plegen roofbouw op de kwaliteit van het onderwijs", zegt Kropholler, in het dagelijks leven personeelsmanager van Getronics. "Wij kunnen deze praktijken niet voorkomen, maar wel met gedragsregels beperken."
Overkoepelend
Het onlangs opgerichte platform is een gezamenlijk initiatief van Fenit en de Vereniging ICT Nederland. De organisatie wil zich inzetten voor aspecten van personeelsmanagement, die overkoepelende aandacht verdienen. Het gaat dan met name om de tekorten op de arbeidsmarkt van automatiseerders en knelpunten op het gebied van informatica-onderwijs en IT-opleidingen. Eigenlijk zet het nieuwe platform het werk voort van de reeds bestaande onderwijscommissie Fenit. Nu hebben echter ook de telecombedrijven en de branche voor kantoor-automatisering zich aangesloten.
"We hebben het terrein verbreed", licht Bernd Taselaar van Fenit toe. Hij is de secretaris van het platform. "Op deze manier vormen wij één aanspreekpunt voor de onderwijsinstellingen, bedrijven en de ministeries van Economische Zaken en die van Onderwijs. Bovendien kunnen wij als gehele ICT-branche acties ondernemen."
Imago
Het platform gaat zich de komende maanden met name bezighouden met de instroom van voldoende personeel en de verbetering van het imago van de automatiseringsbranche. Zo staat in het in het najaar een grote landelijke computerwedstrijd voor scholieren op het programma. De organisatie wil verder een bus uitgerust met IT-voorzieningen langs scholen in het land laten rijden. Het platform stelt tevens een programma van IT-gastdocenten voor middelbare scholen samen en organiseert een ICT-bedrijvendag. Al deze initiatieven moeten het beeld van de automatiseringsbranche onder jongeren opvijzelen.
Om de instroom in het onderwijs te vergroten, zal de organisatie het positieve perspectief van een ICT-carrière onder de aandacht van doelgroepen brengen. Ook treedt het platform in overleg met het ministerie van Onderwijs en de instellingen over de plannen van minister Hermans om ICT in het onderwijs te integreren. Voorheen klaagde het bedrijfsleven regelmatig over de gebrekkige contacten met het ministerie over deze plannen.
Taskforce
Het werk van het platform sluit voor een deel aan op de activiteiten van de taskforce ‘Werken aan ICT’, dat onder leiding staat van Ton Risseeuw. Deze door de ministeries van Economische Zaken en Onderwijs ingestelde werkgroep komt in het najaar met adviezen over imagoverbetering van de branche en de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt.
Kropholler vindt dat beide groepen elkaar aanvullen. Het overleg tussen beide organisaties is dan ook gestart. Het is hierbij natuurlijk een voordeel dat Kropholler en Risseeuw elkaar kennen van Getronics. "De Taskforce moet op korte termijn met aanbevelingen komen", zegt Kropholler. "Wij vormen echter een structurele vertegenwoordiging van de branche. Als ‘Werken aan ICT’ met adviezen komt, staan wij klaar om deze uit te voeren."
Alle platformen op een rij
Naast het Platform Onderwijs en Arbeidsmarkt bestaan andere werkgroepen en samenwerkingsverbanden die raakvlakken hebben met het initiatief van Fenit en Vereniging ICT Nederland. Hier volgt een overzicht, om verwarring te voorkomen.
HBO-I platform. Dit is het samenwerkingsverband van de informatica-opleidingen aan de hogescholen. Deze organisatie heeft als doel om het onderwijs duidelijk te positioneren, waardoor toekomstige studenten en bedrijven een helder en herkenbaar beeld krijgen van informatica-opleidingen in het hoger beroepsonderwijs. Daarnaast bewaakt en verbetert het HBO-I platform de kwaliteit van het informatica-onderwijs aan de hogescholen. Voor meer informatie: http://www.HBO-I.nl
Task Force ‘Werken aan ICT’. Om het tekort aan ICT’ers op te lossen hebben minister Jorritsma van Economische Zaken (EZ) en haar collega Hermans van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OC&W) de tijdelijke Task Force ‘Werken aan ICT’ opgericht. In dit platform onder leiding van drs. A.H.J.Risseeuw zitten zowel ICT-gebruikers, ICT-aanbieders als onderwijsinstellingen. De werkgroep brengt in het najaar adviezen uit.
Informatica Platform Hoger Onderwijs-Bedrijfsleven (IP-HOB). Dit is het overlegorgaan tussen het HBO-I platform, de Informaticakamer van de Vereniging Samenwerkende Nederlandse Universiteiten (Vsnu), VNO-NCW en het ICT-bedrijfsleven, vertegenwoordigd door het Platform Onderwijs & Arbeidsmarkt. Het doel van dit overleg is de afstemming tussen het onderwijs en het ICT-bedrijfsleven te verbeteren. De ministeries van OC&W en EZ zijn bij dit overleg waarnemer.
Stichting Axis. Dit is het nationale platform voor de versterking van natuur en techniek in onderwijs en arbeidsmarkt. De organisatie opereert hiertoe als kennismakelaar en participeert in innovatieve projecten. Axis is het gezamenlijke initiatief van overheid, bedrijfsleven en onderwijs. Dit betreft de ministeries van Economische Zaken, van Landbouw, Natuurbehoud en Visserij, van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ook zijn betrokken de werkgeversverenigingen MKB-Nederland en VNO-NCW, de onderwijsorganisaties BVE Raad, COLO, HBO-Raad en VSNU en Arbeidsvoorziening. Axis is opgericht voor een periode van vier jaar: 1998 – 2001. http://www.platform-axis.nl.