De IT-branche onderschat de invloed van communicatieve vaardigheden op het succes van een automatiseringsproject. Dit zegt consultant Martin Scholte van Mast. "De partijen kunnen alle aspecten omtrent een project van tevoren nauwkeurig vastleggen, maar de interhumane relaties spelen ook een grote rol."
Er schort nogal het een en ander aan de communicatieve en sociale vaardigheden van automatiseerders. "IT’ers beschikken over het algemeen over veel technische vaardigheden. De communicatie tussen automatiseerders en niet-IT’ers verloopt echter vaak allerminst vlekkeloos. Als gevolg van deze miscommunicatie kunnen klanten denken dat ze niet op een lijn zitten met de automatiseerders", aldus Scholte van Mast.
Stuklopen
De IT-consultant vermoedt dan ook dat een aantal automatiseringsprojecten strandt op het onvermogen tot goede communicatie. "Ik kan het niet met cijfers aantonen, maar we horen wel degelijk dat projecten hierop stuk lopen. Natuurlijk spelen ook andere aspecten een rol, maar de invloed van goede communicatie op het succes van een project wordt nog steeds onderschat."
Het jargon dat de branche hanteert, is de grote boosdoener, meent de adviseur. "In Nederland zijn automatiseerders hiervoor erg gevoelig. In Duitsland vertalen ze de Engelse woorden nog. Hier nemen wij dit vocabulaire gewoon over."
De consultants van Scholte van Mast & De Jong bieden speciale opleidingen, waarbij ze automatiseerders de finesses van goede communicatie bijbrengen. "De IT’ers moeten zich continu afvragen of hun boodschap duidelijk overkomt bij de klanten. Verder leren zij mondelinge uitdrukkingsvaardigheden, zodat ze tijdens vergaderingen op het juiste moment de juiste woorden vinden." Een opleiding duurt een aantal dagen. "Er zitten echt ernstige gevallen tussen, die moeilijk om te scholen zijn. Daar gaat meer tijd inzitten." MC