Van de scholieren beschikt 90 procent thuis over een computer. Ruim 40 procent kan daarmee surfen op Internet. De meeste leerlingen (70 procent) vinden dat hun docenten te weinig kennis van computers hebben.
Dit blijkt uit een onderzoek dat de Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft gedaan naar de IT-faciliteiten bij vijftig scholen. Ongeveer 1.500 mavo-, havo- en vwo-scholieren deden aan het onderzoek mee.
Een meerderheid van de leerlingen is niet te spreken over de kwaliteit van het lesmateriaal. Hun kritiek betreft nagenoeg al het materiaal: lessen op CD-rom’s, educatief materiaal op Internet en de gebruikte computerprogramma’s. Relatief de minste klachten zijn er over de voorzieningen. Ongeveer 30 procent noemt de hoeveelheid apparatuur onvoldoende.
De openbare bibliotheken hebben op computergebied nog een achterstand in te halen. De meeste leerlingen zijn niet onder de indruk van de faciliteiten die deze instellingen bieden.
Overigens zullen de lerarenopleidingen (hbo) zich meer gaan richten op wat er van de toekomstige leraren gevraagd wordt, zo zijn onderwijsminister Hermans en de HBO-Raad overeengekomen. De vernieuwingsplannen moeten zich richten op onder andere het optimale gebruik van IT in de leeromgeving.