Softwareleverancier Siebel heeft de Enterprise Connector for SAP R/3 op de markt gebracht. Daarmee kan Siebels frontoffice-applicatie gekoppeld worden met SAP’s populaire backoffice-systeem R/3. Gegevens uit de verschillende systemen zijn aan elkaar te koppelen. Daarnaast werd bekend gemaakt dat het Amerikaanse Great Plains, erp-leverancier voor middelgrote bedrijven, de frontoffice-software van Siebel gaat verkopen.
Het snelgroeiende softwarebedrijf sluit in snel tempo samenwerkingsverbanden om zijn marktpositie ten opzichte van gevestigde applicatiebedrijven te versterken. Eerder maakten JD Edwards en Siebel al bekend samen te werken. De concurrentie met Oracle stijgt naar grote hoogten. Ondanks de technologische verwantschap, probeert Oracle Siebel uit de frontoffice-markt te drukken door de samenwerking ernstig te belemmeren.
Oppermachtig
Partnerships met het oppermachtige SAP zijn in de applicatiewereld echter aan te raden. Naast Siebel zijn ook Oracle en Baan, die als traditionele erp-leveranciers ook frontoffice-software leveren, druk bezig om standaardinterfaces te bouwen met R/3. Met erp-software automatiseren bedrijven hun backoffice-systemen, zoals financiële administratie en de productieplanning. Met frontoffice-toepassingen ofwel customer relationship management-software kunnen organisaties hun steeds complexer wordend verkoop-, marketing- en service-apparaat automatiseren. Het integreren van deze twee verschillende typen systemen levert volgens de softwareleveranciers een efficiëntere, transparantere en uiteindelijke goedkopere en effectievere bedrijfsvoering op. RV