Systeemleveranciers blijken hun beloftes over het bieden van ondersteuning voor Linux in Europa niet waar te maken. Zo geven IBM en Compaq nu toe dat zij ondersteuning voor gebruikers van het ‘open source’-besturingssysteem pas in september zullen bieden. Dat moest oorspronkelijk afgelopen maand beginnen.
Compaq Services had begin april verklaard dat het binnen drie maanden dienstverlening zou bieden voor Linux. Daarbij ging het om klanten die al Linux gebruiken, of dat willen, op de Alpha- en Proliant-servers van het bedrijf. Die ondersteuning zou eerst geboden worden in de Verenigde Staten en dan ook nog alleen vanuit callcenters. De oorspronkelijke plannen spraken ook nog van ondersteuning voor niet alleen de Red Hat-uitvoering van Linux. Een Compaq-woordvoerder verklaart nu echter: "De ondersteuning is nog niet rond. Het is nu onze bedoeling om dat vanaf het einde van september wel te gaan bieden."
Grootste zorgen
Ook IBM biedt in Europa momenteel geen ondersteuning voor het populaire freeware-platform, maar had daar afgelopen maand wel mee willen beginnen. Adam Jollans, Europees marketingmanager voor IBM-software op Linux, zegt dat het bedrijf klaar staat na de vakantieperiode. "Wij zullen ondersteuningsdiensten bieden vanaf september, wanneer iedereen weer terug is van het strand." Hij geeft toe dat grote bedrijfsklanten veel vragen stellen over Linux, maar dat hun grootste zorgen toch dienstverlening en ondersteuning zijn. Zelfs de Europese computerfirma Siemens, die in maart al aankondigde Linux te zullen ondersteunen in Europa en inmiddels zijn servers heeft gecertificeerd voor de Linux-distributies van Red Hat en Suse, moet daarvoor nog een volledig ondersteuningsprogramma opzetten.
Onderzoeksbureau IDC stelt in het rapport ‘Linux Support in Europe’ dat de ondersteuning in Europa achterloopt op de Verenigde Staten. Bovendien is de dienstverlening voornamelijk gericht op eindgebruikers. "Grote organisaties kunnen overstag gaan indien er brede ondersteuning voor Linux wordt geboden. Er is vooralsnog echter geen duidelijk aanbod van dienstverlening voor en ondersteuning van Linux", aldus analist Andrew Milroy van IDC. Deze mede-auteur van het recente rapport stelt dat de ‘support’-infrastructuur van groot belang is voor de opmars van Linux naar bedrijfskritische systemen.
Een jaar te gaan
Ook analisten van andere onderzoeksbureaus, waaronder Gartner, DH Brown en Illuminata, bestempelen ondersteuning als doorslaggevend punt voor een eventuele doorbraak van Linux op ‘enterprise’-niveau. Daarnaast speelt ook de nu nog beperkte technische schaalbaarheid van het besturingssysteem een belangrijke rol. Die twee factoren zorgen er volgens analisten voor dat Linux nog zeker een jaar verwijderd is van bedrijfskritische omgevingen. Dit ondanks de recente vloedgolf aan softwareleveranciers en computerfabrikanten die toezegden producten voor dat platform te ontwikkelen en te certificeren.