Internet biedt nieuwe kansen, maar kan ook een bedreiging zijn. Met 22 miljard dollar in kas en een gewild pakket aandelen heeft Microsoft de markt stevig in handen. Het bedrijf heeft fors geïnvesteerd in breedband, platform-software en ‘content’ – en niet te vergeten in het MSN-portaal. Uitgekiende samenwerkingsverbanden en licentieovereenkomsten met de juiste partners heeft het ook niet over het hoofd gezien. En om Wall Street te blijven behagen moet de softwaregigant vooral snel blijven groeien.
Vorige maand legde Microsoft tien miljard gulden op tafel voor een plaats aan tafel bij AT&T. Deze lange-afstandstelefoonmaatschappij is met de overname van twee kabelmaatschappijen voor ruim 200 miljard gulden nu ook Amerika’s grootste kabelbedrijf. Daar bleef het niet bij.
De ‘reus uit Redmond’ investeerde in dezelfde maand nog twee miljard gulden. In ruil voor een investering van 1,2 miljard gulden gaat Nextel Communications, leverancier van mobiele telefoondiensten, samen met Microsoft een MSN-portaal ontwikkelen dat speciaal geschikt is voor mobiele telefoons. Drie maanden eerder had Nextel aangekondigd zijn klanten een mobiel internet-portaal, gebaseerd op Netscapes Netcenter, aan te bieden.
Een half miljard ging er naar Web-MD, een internet-bedrijf dat informatie en online diensten wil leveren aan artsen, ziekenhuizen en zorgverzekeraars. Daarnaast heeft Web-MD medische en gezondheidsinformatie voor consumenten. Web-MD, samengegaan met Healtheon, gaat Microsofts Backoffice gebruiken en de ‘content’ van Healtheon-Web-MD komt op MSN.
De laatste investering vorige maand was 37 miljoen gulden in Careerbuilder Inc., producent van een online banenmarkt. Die komt nu ook op MSN. Het lijkt erop dat het bedrijf mikt op nieuwe markten voor zijn software en op uitbreiding van zijn internet-diensten.
EverNet
Een aantal ontwikkelingen in de informatietechnologie komt nu samen en versterkt elkaar. Hardware – microprocessoren, geheugenchips, opslagschijven, modems, cd-rom’s, grafische kaarten – blijft in prijs dalen, terwijl de prestaties stijgen. Goedkope PC’s met uitstekende specificaties kosten nog geen 400 dollar. De prijs van Microsofts software is weliswaar licht gestegen, zodat een steeds groter percentage van de aankoopprijs voor een PC in de software gaat zitten, maar wie wil kan dit nu omzeilen (bijvoorbeeld Linux met Netscape en Staroffice of Applixware voor de applicaties).
Spotgoedkope microprocessoren openen markten voor geheel nieuwe toepassingen waarbij ‘intelligentie’ en communicatie worden ingebouwd. Allerlei apparaatjes – PDA’s (persoonlijke digitale assistenten), digitale camera’s, slimme draagbare telefoons – worden betaalbaar. De enorme technologische vooruitgang van de afgelopen jaren op het gebied van netwerkcapaciteit gaat nog wel een tijdje door en leveranciers komen naast dure servicepakketten voor bedrijven nu ook met aanbiedingen voor de consument.
Draadloze technologieën sluiten mobiele kenniswerkers aan op de databank van hun bedrijf. Allerlei technologieën voor thuisnetwerken, zowel draadloos als via bestaande netten, zijn in ontwikkeling. De software-ontwikkeling om multimedia-toepassingen over internet te versturen en om aankopen over internet populair te maken (digitale handtekening en versleutelen) zijn volop gaande. De ontwikkeling van XML (eXtensible Markup Language) gaat het zoeken van relevante informatie vergemakkelijken en maakt persoonlijke, aan de bezoeker aangepaste web-pagina’s mogelijk.
Heel ingrijpend voor Microsoft is de verschuiving van de toepassingen van de ‘persoonlijke’ computer naar op het Web gebaseerde toepassingen: webservers met databestanden en toepassingsprogramma’s, via internet verbonden met clients, in allerlei vormen, voorzien van een browser.
Dit verlaagt de totale kosten, maakt universele toegang mogelijk (vergelijk het succes van web-gebaseerde e-mail), vergemakkelijkt samenwerking, is veel eenvoudiger te beheren en beter te beschermen tegen virussen en wormen. Enzovoort! Zoals John Doerr, de bekendste ‘venture capitalist’ van Silicon Valley, pleegt te zeggen: "De trend wijst in de richting van ‘EverNet’: overal, altijd aan en hopelijk voor iedereen."
Het post-PC tijdperk
De komende periode, die gekenmerkt zal worden door netwerken, wordt ook wel het post-PC tijdperk genoemd. Voor de goede orde: post-PC betekent niet dat de persoonlijke computer binnen afzienbare tijd verdwijnt (dit jaar worden er ongeveer 100 miljoen nieuwe verkocht), maar wél dat de PC niet meer het dominerende ‘platform’ is. Ruim de helft van de Amerikaanse huishoudens heeft één of meer computers. De grauwgrijze doos met snoeren staat doorgaans in de werkkamer of studiehoek ‘weggestopt’. De ene PC, enigszins geschikt voor allerlei doeleinden, krijgt concurrentie van gespecialiseerde apparaten, ontworpen om één specifieke toepassing heel goed te doen.
Om massaal door de consumenten geaccepteerd te worden, moeten deze apparaatjes betrouwbaar zijn en gemakkelijk te bedienen. Ze krijgen een plekje in de woonkamer, dus juist niet ‘weggestopt’ en zijn – al dan niet draadloos – via thuisnetwerken en internet met elkaar verbonden. In een recente publicatie betoogde Bill Gates dat de toekomst niet post-PC, maar PC-plus is (de PC blijft centraal), maar zoals een advocaat voor Microsoft tijdens de lopende rechtszaak met de ministerie van Justitie betoogde:
"Een dergelijke opvatting is natuurlijk precies wat je van meneer Gates mag verwachten, gezien Microsofts business." Tijdens de conferentie SuperComm’99, eerder deze maand, vertelde Steve Ballmer, president van Microsoft, dat in toenemende mate ‘klassieke’ communicatiediensten en ‘klassieke’ softwarediensten samengevoegd zullen worden in keuzepakketten voor eindgebruikers, zowel bedrijven als consumenten. Software-producten zullen steeds meer lijken op een dienstverlening over het internet.
Financiële slagkracht
De koopkracht van het softwarebedrijf uit Redmond is formidabel: de aandelen zijn de afgelopen jaren fors gestegen, zowel absoluut als ten opzichte van de bekende marktindices. Een overname of participatie kost Microsoft relatief weinig aandelen.
Ga maar na: het bedrijf ging in maart 1986 naar de beurs. Een aandeel, destijds 21 dollar, is nu ongeveer 11.500 dollar waard: een gemiddelde jaarlijkse toename, dertien jaar lang, van meer dan 60 procent! De beurswaarde is nu ongeveer 400 miljard dollar. Bovendien heeft het bedrijf zeer veel geld in kas: aan het einde van het belastingjaar 1998 (30 juni 1998) – 14 miljard dollar, op 31 maart van dit jaar (de meest recente kwartaalcijfers) maar liefst 22 miljard. En Microsofts marktpositie legt ook het nodige gewicht in de schaal. De afgelopen vier jaar is de netto-winst jaarlijks met gemiddeld 40 procent gegroeid tot 4,5 miljard dollar op een omzet van 14,5 miljard in 1998.
Om Wall Street te blijven behagen, zal Microsoft snel moeten blijven groeien. Het is dus min of meer gedwongen zijn enorme koopkracht aan te wenden en te investeren in nieuwe ontwikkelingen. De convergentie van spraak, beeld en data, de convergentie van software en communicatie, de groei van internet en breedband bieden vele mogelijkheden. MSN, Microsofts netwerk van internet-diensten, speelt daarbij een belangrijke
Het MSN-portaal
Medio 1995 ging MSN van start als internet-toegang met veel eigen ‘content’ voor leden. In deze vorm was het een directe concurrent van America On Line (AOL). Maar terwijl het aantal betalende leden van MSN stagneerde – van 500.000 abonnees drie maanden na de start tot ongeveer 2 miljoen nu – groeide AOL gestaag door (dit telt nu 17 miljoen betalende leden).
In 1996 creëerde Microsoft een speciale divisie: de Interactieve Media Groep, verantwoordelijk voor internet-toegang, spelletjes en ‘content’. Deze groep, in de recente reorganisatie opgegaan in de nieuwe ‘Consumer and Commerce-divisie, heeft de afgelopen jaren zijn koers een paar maal behoorlijk verlegd. Aanvankelijk verzorgde Microsoft de ‘content’ vooral zelf en was het merendeel van de inhoud alleen toegankelijk voor betalende leden. Dit was geen daverend succes. Om meer internet-gebruikers naar de eigen sites te krijgen, werd in december 1997 voor enkele honderden miljoenen dollars Hotmail met een bestand van 9 miljoen e-mail-gebruikers opgekocht. Om een goede zoekmachine te verkrijgen werd een overeenkomst gesloten met Inktomi. Eind 1998 werden inhoud en functionaliteiten onder één noemer gebracht: het MSN-portaal.
Al die veranderingen zijn niet verwonderlijk: de kwaliteit van de eigen ‘content’ werd in de media kritisch ontvangen. De meeste industrie-analisten concludeerden dat computerprogramma’s schrijven geen goede leerschool is om vol passie creatieve en aantrekkelijke websites te maken. Bovendien is internet nog volop in ontwikkeling. Iedereen die z’n internet-strategie inmiddels niet enige keren heeft bijgesteld, bestaat waarschijnlijk inmiddels alleen nog als ‘ontbrekende verbinding’. Ook gaat het er in dit goudkoortsstadium allereerst om relatief goedkoop ‘webspace’ te veroveren. Hoe daarmee geld is te verdienen komt later wel.
MSN bestaat inmiddels uit:
- Hotmail, op het Web gebaseerde e-mail;
- MSNBC, een actualiteitenrubriek;
- Websearch, een zoekmachine;
- Expedia, een online reisbureau;
- Carpoint, een site voor het kopen van een auto;
- Gaming Zone, voor interactieve spelletjes;
- Moneycentral, met financiële informatie.
Twee soorten klanten
Microsoft kan nu naar adverteerders toe met veel grotere, geaggregeerde aantallen bezoekers. Volgens Media Metrix, een bedrijf dat webverkeer bijhoudt, vormen http://www.yahoo.com, http://www.aol.com en http://www.msn.com de top-3 van sites die de meeste unieke bezoekers per maand aantrekken. Maar op het Web is de afstand tussen de concurrenten erg klein. Met aggregatie, ordening en het aanbieden van essentiële functies – e-mail, actualiteitenrubriek, zoekmachine – probeert Microsoft de websurfers binnen de poort te houden. Veel gebruikers van MSN hebben zich uit vrije wil geregistreerd, passen een site aan overeenkomstig eigen voorkeuren en geven losse-floddergegevens af (zoals postcode om lokale weersverwachting te krijgen). Microsoft aggregeert die anonieme informatie, niet alleen in een ‘verticale site’, maar over het gehele netwerk, zodat ze de web-gebruikers en de adverteerders beter kunnen bedienen. Bij MSN onderscheidt Microsoft twee soorten klanten, namelijk de gebruikers van de sites en de adverteerders op de sites.
Het bedrijf wil niet meedelen hoeveel mensen er intern aan MSN werken en met welk budget. Wel is bekend dat een deel van het R&D-budget van bijna drie miljard dollar gebruikt wordt om de internet-business verder te ontwikkelen.
De vele miljoenen dollars gaan onder meer naar:
- klantenonderzoek – net zoals anderen bestudeert Microsoft het surfgedrag;
- vergelijkend onderzoek – elk uur worden de eigen sites en concurrerende sites vergeleken;
- verbeterde zoektechnologieën – kennis van natuurlijke taal inbouwen;
- opbouwen van een eigen webindex;
- communicatie – uitbouwen van Hotmail en het inrichten van Microsoft-webgroepen;
- schaalvergroting – samenwerkingsprojecten op het gebied van ‘content’, elektronisch zakendoen en distributie.
Samenwerken, investeren en overnames
Microsofts huidige bouwstenen – Windows, Office, Back Office, MSN-portaal – vormen de springplank voor verdere uitbreiding van het bedrijf. De convergentie van spraak, data en video leidt tot het ontstaan van communicatiedienstverleners waartoe de softwarereus ook wil behoren. Het bedrijf mikt op nieuwe markten voor zijn software en op uitbreiding van internet-diensten, zoals blijkt uit een overzicht van de investeringen in de afgelopen achttien maanden, zie kader 1.
"Wij investeren wanneer we een uiterst interessante dienstverlening (zoals Hotmail), dienstverlening plus strategische technologie (zoals WebTV) of strategische technologie (zoals Sendit, Zweedse mobiele telefonie) op de markt zien", zegt Georges Nahon, directeur ‘Internet Customer Unit’ voor EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) bij Microsoft, tijdens een telefonisch interview met Computable.
Van breedband verwacht softwaregigant veel. Niet alleen maakt een breedbandverbinding allerlei internet-diensten die nu met smalband (56k6 modem en trager) mogelijk zijn, veel plezieriger en neemt zo de vraag naar die diensten toe, maar daarnaast creëert zij ook allerlei nieuwe mogelijkheden (interactieve televisie, video) zodat een web-levensstijl werkelijkheid kan worden. De parallel met de ontwikkeling van PC hardware en software, waar Microsoft en Intel zoveel garen bij sponnen, is duidelijk.
Om het breedbandgebruik thuis te bevorderen (nu in de VS minder dan 1 procent), moeten de aansluit- en abonnementskosten omlaag. Microsoft verwacht dat er een verschuiving op gaat treden van inkomsten uit aansluit- en abonnementsgeld naar advertenties, ‘content’, transactieheffingen en extra diensten. Van die nieuwe inkomstenbronnen wil ook Gates graag een graantje meepikken. "De rol van Microsoft is het definiëren en leveren van diensten via allerlei soorten netwerken, verbonden met allerlei soorten apparaten", aldus Greg Maffei, Microsofts financiële topman.
Daarom investeert Microsoft op een drietal breedbandterreinen:
Breedband-infrastructuur – er hebben zich gunstige gelegenheden voorgedaan in kabel en DSL (Digital Subcriber Line: hogesnelheid over telefoondraad). Indien zich goede mogelijkheden voordoen in draadloos, dan stapt Microsoft daar ook in.
Software platform – Microsoft wil graag de ‘bijbehorende’ software leveren, zoals Windows NT Server en MCIS (Microsoft Commercial Internet Server).
Toepassingssoftware en -diensten – deze benutten de extra bandbreedte en maken zo een ‘weblevensstijl’ mogelijk.
Voorrang aan breedband
Volgens woordvoerder Mark Thomas heeft Microsoft geen voorkeur voor kabel, DSL, draadloos of wat dan ook: "Het gaat er ons om dat breedband – in welke vorm dan ook – er snel komt".
Georges Nahon: "In Europa zijn de meeste digitale betaal-tv-activiteiten van de kabelmaatschappijen ongeveer twee jaar geleden gestart, waarbij de aandacht uitging naar televisie, betalingsmechanismen en encryptietechnologie. Nu zien zij, dat zij – indien zij web-mogelijkheden toevoegen aan hun nieuwe generatie aansluitkastjes – interessante inkomsten zouden kunnen krijgen uit websurfen, e-commerce en dergelijke. Maar de technische standaarden op dit gebied zijn nog niet unaniem vastgesteld en dat doet kabelmaatschappijen aarzelen. Wij denken dat zowel de financiële middelen als de software voor deze nieuwe generatie van diensten in huis te hebben. Dus overal waar het zakelijk gezien zinnig is om in een kabelmaatschappij te investeren, doen we dat." Microsoft heeft recent geïnvesteerd in NTL (Engeland), UPC (Nederland) en Portugal Telecom, zie kader 1.
Op de vraag waarom zijn bedrijf wel belang stelt in kabel en niet in telefoon (DSL), luidt zijn antwoord: "We zijn wel degelijk ook in DSL geïnteresseerd, maar in Europa is de regelgeving met betrekking tot lokale telefoondiensten veel strikter dan die rondom kabel en veel strikter dan die in de VS. Bovendien hebben kabelmaatschappijen meer behoefte aan financiële injecties."
Nahon heeft sterke aanwijzingen dat telefoonmaatschappijen in Europa binnen afzienbare tijd ook DSL-campagnes gaan lanceren, in ieder geval in de stedelijke gebieden.
Zowel kabel als DSL
In Amerika zit Microsoft zowel in kabel als in DSL (hoge-snelheidstelefonie). In 1997 investeerde Microsoft 1 miljard dollar in kabelmaatschappij Comcast. Het grootste investeringsbedrag uit Redmond tot dan toe. En nu de opzienbarende deal met AT&T. Eerder dit jaar werd geïnvesteerd in DSL-leveranciers (Rhythms en Northpoint), zie kader 1. Draadloze communicatie biedt ook kansen, denk bijvoorbeeld aan het opzetten van Wireless Knowledge en de investering in Nextel.
"Het blijft niet bij technologie alleen", vervolgt Nahon. "We hebben nu de MSN-portalen in vele landen met regionale inhoud. Daarnaast ontwikkelen we variaties van het portaal voor draagbare apparaten. Ook werken we aan een hoge-snelheidsportaal: je kunt zoveel meer aanbieden wanneer er een breedbandige verbinding is die altijd aan staat. Denk aan online software kopen en ‘upgraden’, regelmatig een ‘check-up’ van de PC en bijvoorbeeld multimedia."
Het netwerk moet dan wel flink groeien in functionaliteit en daar moet nog veel software voor ontwikkeld worden. Bijvoorbeeld een profiel (voorkeuren, interesses) dat indien de internet-gebruiker dat wenst, meesurft. Zo’n profiel is bij voorkeur dynamisch, dat wil zeggen: wordt intelligent aangepast aan de hand van het surfgedrag, dit in tegenstelling tot een statisch online invulformulier. "Zover zijn we nog niet", aldus Nahon, "maar we werken er aan."
Basisfunctionaliteit
Een portaal moet enkele basisfunctionaliteiten bevatten wil het grote aantallen bezoekers trekken. Naarmate het Web zich ontwikkelt komen er steeds meer basiselementen bij, maar de top-drie internet-trekkers zijn nog steeds: e-mail, zoekmachines en nieuwsrubrieken. Die horen dus in ieder geval op een portaal thuis.
Daarnaast zijn goed opgezette sites over persoonlijke financiën, auto’s en gezondheid erg in trek. Die horen dus ook op een portaal thuis. Eveneens populair zijn online reisbureaus en online veilingen. "Vast staat dat je het je niet kunt veroorloven om alles zelf te schrijven", zegt Nahon, "een deel van de inhoud doen we zelf met een eigen redactie en specialisten op contract. Wanneer we een interessant ‘content’-bedrijf tegen komen, dan nemen we wat ze hebben in licentie, of we sluiten een overeenkomst waarbij beide sites naar elkaar verwijzen. En wanneer het een kritische, strategische dienstverlening betreft, kopen we het desbetreffende bedrijf op."
Een aantal cruciale elementen voor zijn portaal heeft Microsoft al opgekocht of in licentie genomen. Een ervan is Hotmail, op het Web gebaseerde e-mail, dus toegankelijk vanaf elke computer die met internet verbonden is. Hotmail is inmiddels volledig geïntegreerd (op de overgang naar Windows NT na, het draait nog steeds op ‘open source’ Apache en Free-BSD) en het aantal e-mail-gebruikers, dat bij het uitloggen op MSN terecht komt, is inmiddels gegroeid van 9 miljoen tot 45 miljoen.
Met de overname van Jump worden hier web-agenda’s aan toegevoegd. Belangrijke nieuwe gespecialiseerde sites zijn:
Web-MD – medische informatie;
Careerbuilding – een banenmarkt;
Comparenet – vergelijkend winkelen;
Reservation Works – reserveren;
Link Exchange – een online netwerk voor het midden- en kleinbedrijf.
Met de overname van WebTV Networks voor 425 miljoen dollar in 1997 gaf Microsoft aan grote interesse te hebben voor interactieve televisie. De investering eerder deze maand in Wink hoort daar ook bij. Wink levert producten voor interactieve tv-programmering en voor het inventariseren van kijkgedrag. De investering in AT&T is ook deels ingegeven door interesse in de markt voor interactieve televisie.
Kostenverdeling
De businessmodellen voor internet zijn nog volop in ontwikkeling. Dat nog niet helder is in welke vorm en hoeveel de ‘cyber’-bedrijven kunnen verdienen staat helemaal los van het feit dat het gebruik van internet de kosten om zaken te doen fors verlaagt. Zoals eerder vermeld verwacht Microsoft dat de inkomstenbronnen voor telecommunicatie en aanpalende industrieën zullen verschuiven, maar hoe, is niet helemaal duidelijk. Een heffing op transacties werkt voor sites waar consumenten voor vergelijkbare off-line diensten ook moeten betalen. De ‘online middleman’ kan echter geen riante marges opeisen, anders neemt een ander zijn plaats in.
In de begintijd van het Web meenden sommigen dat internet zich zou ontwikkelen in de richting van ‘pay per view’ en ‘pay per site’ (abonnementen). Ook Microsoft had aanvankelijk veel eigen ‘content’, uitsluitend te lezen door betalende leden en had grootse plannen met Slate, zijn online opiniërende magazine.
Er is evenwel zoveel ‘content’ van hoge kwaliteit gratis beschikbaar op internet, dat dit ook al geen vetpot is. De inkomsten uit advertenties zijn beperkt: relatief weinig websites kunnen een deel van de twee miljard dollar per jaar aan online-advertenties naar zich toetrekken. Goedopgezette sites die veel gerichte kopers aantrekken, kunnen aan de toeleveranciers een vergoeding voor vermelding vragen.
De extra diensten bieden waarschijnlijk het meeste perspectief: consumenten zijn bereid voor een dienst met toegevoegde waarde te betalen en in de digitale, genetwerkte wereld komen er meer en meer mogelijkheden voor dienstverlening. Zo stuurt WebTV automatisch nieuwe versies van programmatuur over internet. Heel aantrekkelijk juist voor consumenten die niet in technologisch ‘gedoe’ geïnteresseerd zijn.
Allerlei vormen van interactieve televisie hebben aspecten van extra dienstverlening: de mogelijkheid om tijdens een sportuitzending achtergrondinformatie over spelers op te vragen, de mogelijkheid om op een advertentie ’te klikken’ en meer productinformatie in beeld te krijgen en meteen een bestelling te plaatsen. Dergelijke nieuwe diensten vereisen nog wel een flinke uitbreiding van netwerkfunctionaliteit, zoals lokale opslag van gegevens (caching), het meten van netwerkverkeer, beheer van ‘content’ en beveiliging.
Kansen en bedreigingen
Door internet is de wereld van informatie- en communicatie snel aan het veranderen – de bijbehorende kansen en bedreigingen. Microsoft geniet een sterke uitgangspositie dankzij zijn marktaandeel en zijn financiële draagkracht, maar de Reus staat ook onder grote druk om te blijven groeien en de winstgevendheid op het uitzonderlijk hoge niveau te handhaven.
De erfenis van softwaretechnologie, die is gebaseerd op ‘persoonlijke’ computers en relatief snelle kantoornetwerken, is technisch gezien een blok aan het been. Het kost veel tijd en moeite om de bestaande producten aan te passen aan het nieuwe model, waarbij internet-diensten in de plaats komen van desktop-applicaties. Nu de PC zijn dominante plaats lijkt te verliezen, wil Microsoft graag Windows CE in kabel-aansluitkastjes, geavanceerde telefoons en PDA’s (persoonlijke digitale assistenten) leveren en aan het andere eind van het spectrum Windows NT Server en MCIS (Microsoft Commercial Internet Server).
Microsofts doel met het opzetten en uitbouwen van het MSN-netwerk is er voor te zorgen dat web-gebruikers die bij MSN terechtkomen, via ‘kruisbestuivingen’ tussen de gespecialiseerde sites zoveel mogelijk binnen het netwerk blijven en van de aangeboden diensten gebruik maken.
Software en telecommunicatie komen samen en Microsoft verwacht veel van breedband, zoals blijkt uit de recente reeks investeringen en samenwerkingsverbanden om de ontwikkeling van breedband en het gebruik ervan te versnellen. Het bedrijf mikt op een belangrijke rol in het toekomstige communicatiekanaal naar de consument.
Ir. Caroline Beijer, freelance medewerker
Gates’ privé-investeringen
De privé-investeringen van Bill Gates zijn privé, maar twee bedrijven springen in samenhang met dit artikel in het oog.
Corbis Corp. werd in 1989 door Gates opgericht en het is in het bezit van 65 miljoen afbeeldingen, waarvan inmiddels ongeveer 2,1 miljoen in digitale vorm. De grootste concurrent is Getty Images Inc. met 30 miljoen plaatjes. Corbis heeft het uitgebreide en beroemde fotoarchief van Bettmann opgekocht: 16 miljoen foto’s waaronder het hele archief van United Press International. Recent heeft Corbis het Franse agentschap voor nieuwsfotografie overgenomen. Ook heeft het de exclusieve rechten op elektronische distributie van de Amerikaanse natuurfotograaf Ansel Adams. Bovendien heeft het bedrijf de rechten vergaard op digitale afbeeldingen van de collecties van vele musea.
Corbis levert plaatjes via internet en ontwikkelt cd-rom’s (o.a over kunst en geschiedenis).
Teledesic is opgericht door Graig McCaw, pionier in de mobiele telefonie. Naast McCaw en Gates hebben Motorola, Boeing, Marconi en een Saoedi-Arabische prins in Teledesic geïnvesteerd. Het bedrijf wil met 300 LEO satellieten (‘Low Earth Orbit’) een ‘Internet in the sky’ opzetten voor draadloos breedband: ‘downloaden’ met 64 Mbps en ‘uploaden’ met 2 Mbps. De start is in 2003 gepland; de kosten van het project worden geschat op ruwweg 20 miljard gulden.
Microsofts mede-oprichter en multi-miljardair Paul Allen (http://www.paulallen.com: ’the wired world of paul allen’) heeft een venture capital firma, Vulcan Venture, die zeer actief is. De firma heeft onder andere in Transmeta geïnvesteerd, de geheimzinnige start-up, die twee jaar geleden Linus Torvalds naar Silicon Valley heeft gehaald. Verder is Paul Allen druk in de weer met zijn bedrijf Charter Communications, dat allerlei kleinere kabelmaatschappijen heeft opgekocht en inmiddels de vierde kabelmaatschappij in Amerika is (na AT&T, Time Warner, Comcast). Zijn wegen en die van Microsoft komen af en toe samen, zoals bijvoorbeeld bij Wink, NorthPoint en CMGI.
Investeringen en overnames
Overzicht van de investeringen en overnames door Microsoft in de afgelopen achttien maanden, samengesteld op basis van informatie uit de website.
Datum | Investering of overname | Bedrijf | Product | Resultaat |
1999 | ||||
7 juni | Overname * | ShadowFactor, Canada | ‘Battlefield Communicator’ voor online communicatie tussen spelers van internet-spelletjes | Microsoft gaat de technologie integreren in DirectX. |
3 juni | $ 30 miljoen investering (bijna 10% van het privé-bedrijf) | Wink Communications Inc., Alameda, Californië | Producten voor interactieve televisie-programmering en adverteren, kabel- en netwerkexploitanten kunnen kijkersreacties verzamelen | Overeenkomst om interactieve ‘content’ en Windows CE te promoten. |
24 mei | $ 18 miljoen investering | CarreerBuilder Inc, Reston, Virginia | Online banenmarkten en diensten voor werkgevers en werkzoekenden | Overeenkomst om gezamenlijk een banenmarkt en een adviesdienst voor loopbaanontwikkeling op te zetten voor het MSN-portaal. |
20 mei | $ 250 miljoen investering | WebMD, Atlanta, Georgia | WebMD is samengegaan met Healtheon en levert internetdiensten en informatie voor artsen en specialisten. Tevens gezondheids-gerelateerde informatie voor leken en online consumentengroepen | MSN Health Service, co-marketing, Healtheon-WebMD wordt de belangrijkste leverancier van gezondheids-gerelateerde informatie aan MSN. |
10 mei | $ 600 miljoen investering | Nextel Communications, Reston, Virginia | Volledig geïntegreerde draadloze communicatie | Nextel-klanten krijgen toegang tot aangepaste internetdiensten via het MSN-portaal voor mobiele telefoons. |
6 mei | $ 5 miljard investering | AT&T, New York | Lange-afstandstelefoon- en kabeldiensten (na de recente overnamen van TCI – 48 miljard dollar, en MediaOne – 58 miljard dollar, is AT&T ook de grootste kabelmaatschappij in Amerika) | Niet-exclusieve overeenkomst: AT&T gaat in 2,5 – 5 miljoen aansluitkastjes Windows CE gebruiken (bovenop bestaande overeenkomst voor 5 miljoen kastjes). AT&T zal ook licentie nemen op Microsofts client/server-software voor interactieve tv-diensten (volgend jaar uit te testen). |
26 april | Overname * | Jump Networks, Ithaca, New York | Web-agenda’s, dus via internet te raadplegen | Microsoft gaat Jumps technologie integreren in MSN. |
19 april | Overname * | Access Software, Salt Lake City, Utah | Golfspelletjes voor de PC | Microsoft gaat naast het eigen ‘Golf’ ook Access’ duurdere golfspel leveren. Access blijft nieuwe spelen ontwikkelen. |
19 april | $ 30 miljoen investering | NorthPoint Communications, San Francisco, Californië | Internettoegang via DSL (Digital Subscriber Line): breedband via de telefoonlijn | Samenwerkingsverband gericht op ontwikkeling van protocollen voor breedbanddiensten. Co-marketing en verkoop van MSN-portaal en NorthPoint-diensten. |
30 maart | $ 39 miljoen investering | Portugal Telecom SA, Portugal | Uitgebreid pakket telecomdiensten (draadloos, zaktelefoon, kabel) | Microsoft en Portugal Telecom gaan samen interactieve digitale televisie en internetdiensten ontwikkelen voor de Portugese markt. |
17 maart | $ 30 miljoen investering | Rhythms NetConnections Inc., Englewood, Colorado | DSL breedbandtoegang tot intranetten en internet voor mobiele gebruikers | Opzetten van een "Rhythms-MSN" portaal voor klanten van Rhythms. |
11 maart | Investering * | ThingWorld.com, Newton, Massachusetts | Technologie voor het aantrekkelijk weergeven van digitale content, vooral video en film | Versterking van de bestaande technologie- en marketing-alliantie. |
11 maart | onbekend deel van $ 11 miljoen investering | Audible.com, Wayne, New Jersey | Audio over het internet, die opgeslagen kan worden op PC of speciaal draagbaar apparaat. Audible.com levert audio-boeken, radioprogramma’s en een gesproken selectie uit kranten | Deelname in financieringsronde. |
8 maart | Investering | Reciprocal, New York City | Software, diensten en infrastructuur voor beheer van digitale rechten: bescherming van copyright, online distributie van en betaling voor digitale content (tekst, muziek, plaatjes, software) | Ontwikkeling en optimalisatie van Reciprocals Digital Rights Management (DRM) onder Windows voor verkoop van digitale content. |
4 maart | Overname * | CompareNet, San Francisco, Californië | CompareNet vergemakkelijkt vergelijkend winkelen op internet. Het bedrijf heeft bestanden met productinformatie en relaties met leveranciers voor doorverwijzingen in bijna 100 productcategorieën | Microsoft gaat CompareNet opnemen in MSN Sidewalk, zodat consumenten de ruim 40000 producten kunnen vergelijken en meteen online kunnen kopen (of bij een lokale winkel, te vinden in de Gouden Gids bij MSN Sidewalk). |
2 maart | $ 24 miljoen investering | Dialogic, Parsippany, New Jersey | Producten voor computertelefonie (convergentie van spraak- en datanetwerken) | Telefonie- en communicatiemogelijkheden in Windows NT (onder niet-exclusieve licentie). Versterking van de positie van Microsofts standaard voor internettelefonie. |
25 januari | $ 300 miljoen investering | United Pan-Europe Communications N.V., Amsterdam, Nederland | United Pan-Europe Communications (UPC) is een kabelmaatschappij opererend in 10 Europese landen en Israël. UPC levert televisie, telefoon en internettoegang over de kabel. | Overeenkomst voor het ontwikkelen van digitale video-, internet- en internet-telefoondiensten gebaseerd op software van Microsoft. |
25 januari | $ 500 miljoen investering | NTL Inc, Londen, Groot-Brittannië | NTL is een Brits telecombedrijf met een glasvezelnetwerk | De financiële injectie is bedoeld om het gebruik van hoge snelheid spraak-, video- en data-diensten (telefoon, digitale tv en internet) over NTL’s netwerk te versnellen. Gericht op Groot-Brittannië en Ierland. |
13 januari | Investering | Banyan Systems Inc., Westboro, Massachusetts | Software voor netwerkbeheer, internet en berichtenverkeer in bedrijven | Strategisch verband om het samengaan van elkaars producten te verbeteren en het ontwikkelen van diensten gebaseerd op Microsofts ‘enterprise platform’. |
7 januari | Overname * | FASA Interactive Technologies Inc., Chicago, Illinois | Interactieve spelen voor PC’s | Met de overname van FASA Interactive en moederbedrijf Virtual Worlds Entertainment Group Inc. verwerft Microsoft de rechten op alle spelletjes, verhalen en karakters van de ‘Battle Tech’-serie. Dit past in de strategie van Microsofts Games Group om een beperkte portfolio met topspelletjes te beheren. |
1998 | ||||
17 december | Onbekend deel van $ 272 miljoen investering | CMGI, Andover, Massachusetts | CMGI investeert vooral in bedrijven die direct of indirect betrokken zijn bij direct marketing op internet | Microsoft neemt deel in een $ 272 miljoen investeringsfonds voor innovatieve internetbedrijven, samen met o.a. Vulcan Ventures van Microsofts medeoprichter Paul Allen. |
14 december | $ 200 miljoen investering | Qwest Communications International Inc., Denver, Colorado | Breedband-communicatie van data, spraak en beeld over eigen glasvezelnet | Samenwerkingsverband om een ‘e-commerce’- en ‘web hosting’-pakket te leveren aan bedrijven, gebaseerd op Windows NT Server. |
10 november | Investering * | WirelessKnowledge LLC, San Diego, Californië | WirelessKnowledge is een 50/50 joint venture tussen Microsoft en Qualcomm Inc. (leverancier van onder andere digitale, draadloze infrastructuur, chips, telefoons met CDMA-technologie) | WirelessKnowledge gaat een systeem ontwikkelen op basis van Microsofts software voor een beveiligde internettoegang voor mobiele gebruikers. |
5 november | Overname * | LinkExchange Inc., San Francisco, Californië | LinkExchange helpt kleine bedrijven en eigenaren van websites bij het promoten van hun website en bij ‘e-commerce’-activiteiten | LinkExchange wordt onderdeel van het MSN-netwerk. De klanten komen in de MSN-gids en krijgen een voorkeursbehandeling in de MSN-zoekmachine. |
25 augustus | Overname * | Valence Research, Inc., Beaverton | Oregon Ontwikkelt software die NT beter geschikt moet maken voor drukke websites door evenwichtiger afhandeling van gelijktijdige bezoekers | De technologie wordt ingebouwd in Windows NT Server. |
29 juni | Investering * | Open Port Technology Inc. | Telefoneren en faxen via internet | Open Port heeft software aan Microsoft gelicenseerd, zodat de mogelijkheid om te faxen via internet aan Windows NT Server-producten toegevoegd kan worden. Microsoft heeft een minderheidsaandeel in het bedrijf genomen. |
18 juni | Investering * | Pluto Technologies, Boulder, Colorado | Technologie voor het opslaan en versturen van multimedia (video) | Deelname aan financieringsronde. |
15 juni | $ 213 miljoen investering (geeft 10% aandeel in RoadRunner) | RoadRunner, Reston, Virginia | RoadRunner levert internettoegang over hoge-snelheidskabelmodem-technologie | RoadRunner is een gezamenlijke onderneming van Time Warner, MediaOne, Compaq en Microsoft |
15 juni | (Des-)investering * | Softimage, Montreal, Canada | Software voor multimedia-toepassingen, zoals film, video, interactieve spelletjes. Het bedrijf was in 1994 door Microsoft overgenomen | Softimage wordt nu overgenomen door Avid Technolgy, leverancier van hulpmiddelen voor het maken van digitale content voor film, video en audio. Microsoft neemt een minderheidsaandeel in Avid Technology. |
4 juni | Onbekend deel van $ 15 miljoen investering | Tut Systems, Pleasant Hill, Californië | Netwerktechnologie voor thuis via telefoonlijn | Tut, Microsoft en derden gaan een ‘plug-and-play’ platform ontwikkelen voor het onderling verbinden van PC’s, randapparatuur en internet voor thuisgebruik. |
27 mei | Onbekend deel van $ 9 miljoen investering | VenturCom Inc. | Hulpmiddelen en uitbreidingen voor Windows NT en CE voor ‘embedded’ toepassingen | Deelname aan financieringsronde. |
28 april | Overname * | MESA Group, Boston, Massachusetts | Hulpmiddelen om bestaande toepassingen van Lotus Notes over te brengen naar MS Exchange Server | MESA’s hulpmiddelen worden samengevoegd met Microsofts hulpmiddelen voor migratie van Lotus Notes. |
27 april | Investering * | Reservation Works LLC, Seattle, Washington | Levert ‘VacationSpot’: online reserveren van vakantiewoningen | VacationSpot wordt ondergebracht in MSN Expedia. |
9 april | Overname * | Firefly Network Inc., | Technologie om veilig en vertrouwd privé-informatie over internet uit te wisselen. | De technologie wordt door Microsoft ingezet om te voldoen aan voorstellen van P3P (Platform for Privacy Preferences). |
4 april | Onbekend deel van $ 35 miljoen investering | Accel Partners, Palo Alto, Californië | Accel Partners is een bekende Venture Capital firma in Silicon Valley, gespecialiseerd in venture capital (risicogeld plus startersbegeleiding) voor communicatie- en internet-‘entrepreneurs’ | Microsoft neemt deel aan Accels $ 35 miljoen technologiefonds, samen met o.a. Compaq en Lucent, gericht op samenwerking met innovatieve starters. |
23 maart | Onbekend deel van $ 10 miljoen investering | Ioptics, Bellevue, Washington | Ioptics ontwikkelt ‘Orom’ (optical read only memory), voor ‘handheld’-apparaten, bestaande uit een elektro-optische lezer en een plastic dataopslagkaart (128 MB) | Ioptics gaat onderdelen ontwerpen voor Windows CE-apparaten. |
3 maart | Investering * | General Magic Inc., Sunnyvale, Californië | Technologieën voor geïntegreerde spraak- en data-toepassingen (wereldwijde toegang tot e-mail, fax, nieuws via natuurlijke spraak) | Microsoft gaat de technologie inbouwen in Outlook en IE. |
23 februari | Overname * | Flash Communications, Boston Massachusetts | Software voor aanwezigheidsinformatie (‘buddy lists’) en onmiddellijke berichtgeving | Microsoft gaat de software inbouwen in haar software voor real-time samenwerking. |
17 februari | Onbekend deel van $ 14 miljoen investering | Prio Inc., Mountain View, Californië | Prio Inc. (voorheen SaveSmart Inc.) pioniert in interactieve, persoonlijke reclamecampagnes en online loyaliteitsinitiatieven. Informatie over individueel koopgedrag wordt gebruikt bij nieuwe marketing- en reclamecampagnes | Deelname aan financieringsronde. |
12 januari | Investering * | ShareWave, El Dorado Hills, Californië | Geïntegreerde chipsets, netwerkprotocollen en software voor draadloze, digitale thuis-netwerken | Deelname aan financieringsronde, samen met o.a. Vulcan Ventures van Microsofts medeoprichter Paul Allen. |
31 december 1997 | Overname * | Hotmail Corp., Sunnyvale, Californië | E-mail-interdienst, toegankelijk vanaf elke PC of digitale assistent die met internet verbonden is en een browser heeft. Het e-mail-adres is onafhankelijk van de internet-toegangsleverancier, plaats etc. | Microsoft gaat Hotmail integreren in MSN en ‘krijgt’ Hotmails 9 miljoen gebruikers. |
* bedrag niet bekend gemaakt