Bij het millenniumprobleem gaat zeer veel aandacht uit naar programmeerregels en tweecijferige data. Maar het draait ook om mensen. Immers, het zijn nog steeds mensenhanden die de moeilijkheden moeten wegnemen. Het inschatten van de hoeveelheid handen die hiervoor nodig zijn, bleek de afgelopen maanden een probleem op zich, met de specialist als slachtoffer.
Het Millennium Platform startte een jaar geleden een grootschalige wervingscampagne om mensen te vinden die het land van een dreigende ondergang wilden redden. Duizenden geïnteresseerden meldden zich aan. Na een selectieprocedure mocht een groot aantal kandidaten plaats nemen in de wachtkamer, want de vraag uit het bedrijfsleven moest nog op gang komen. "Geen nood", meldde Jan Timmer, voorzitter van het Platform, vorig jaar toen de verwachte vraag uitbleef, "in het najaar ontstaat er grote behoefte aan onze specialisten."
Toen ook dit niet het geval bleek, voorspelde Timmer een opleving van de vraag in de eerste maanden van 1999. Uiteindelijk ontvingen de millenniumspecialisten een brief van het Platform, waarin ze werden bedankt voor de belangstelling, maar dat niemand gebruik zou maken van hun diensten. Een pijnlijk moment; een branche die schreeuwt om geschikte mensen, stuurt duizenden belangstellenden voor een baan naar huis.
Gat in markt
Randstad Automatiseringsdiensten zag ook een gat in de markt van de millenniumproblematiek. De detacheerder zette hiervoor een speciaal onderdeel op; Randstad Millennium Services. Deze dochter startte eveneens vol optimisme een wervingscampagne. In mei 1998 stopte Randstad Millennium hier al weer mee. De vraag bleef uit. Het Millennium Platform moest toen nog starten.
In totaal heeft Randstad tweehonderd millenniumspecialisten geplaatst. "Oorspronkelijk hadden wij het idee om ongeveer zeshonderd mensen te detacheren", zegt Peter van Amstel, manager bij Randstad Millennium Services. "Maar de verwachte hausse bleef uit. De vraag uit het bedrijfsleven naar deze specialisten kwam niet op gang. Daarom zijn we vrij snel gestopt met werven." Van Amstel wil geen waardeoordeel vellen over het Millennium Platform, dat een grootscheepse, tot mislukken gedoemde, campagne startte, toen Randstad al inzag dat de vraag achterbleef. "Achteraf is het duidelijk dat het Platform te lang door is gegaan met de wervingsacties. Daarnaast had de organisatie veel eerder een bewustwordingscampagne moeten starten voor het bedrijfsleven. Het Platform richtte zich te veel op de werving van mensen."
Mondjesmaat
Het is nog steeds niet duidelijk waarom de geworven millenniumspecialisten slechts mondjesmaat aan de slag konden. Het Platform houdt als officiële lezing aan dat het bedrijfsleven intern met personeel heeft geschoven. Ondernemingen haalden automatiseerders van andere projecten af, om ze vrij te maken voor de problemen die kleven aan de millenniumwende. Van Amstel draagt ook andere argumenten aan. "Misschien waren de verwachtingen te hoog gespannen. Analisten van Gartner voorspelden dat de branche duizenden mensen nodig zou hebben. Ik denk dat de industrie zich hierdoor gek heeft laten maken."
De Randstadmanager vermoedt echter wel dat een groot aantal bedrijven in het midden- en kleinbedrijf de jaar 2000-problemen nog niet heeft opgelost.
En dan?
De volgende vraag die zich opwerpt, is die naar de toekomst van de geworven millenniumspecialisten. Minister Jorritsma van Economische Zaken heeft al aangegeven dat het Millennium Platform momenteel inventariseert of de specialisten op andere terreinen in de IT-branche aan de slag kunnen. Het is natuurlijk wrang als de sector die kampt met grote personeelstekorten, een groep kandidaten aan de kant schuift. Jorritsma geeft wel aan dat ook een groot aantal vutters zich hebben aangemeld. Zij zullen waarschijnlijk niet terugkeren op de arbeidsmarkt.
Randstad zal zijn millenniumdochter halverwege het jaar 2000 opheffen. Tot die tijd is er namelijk nog werk voor de tweehonderd gedetacheerden. Het merendeel van deze mensen stroomt vervolgens door naar Randstad Automatiseringsdiensten om andere werkzaamheden te verrichten. Het staat de klanten ook vrij de bij hen ondergebrachte mensen over te nemen.
In het bestand van Randstad Millennium Services staan ook gepensioneerden, die zich nog eenmaal wilden inzetten voor het vaderland. Zij zullen volgend jaar vertrekken, net als de mensen die tijdens hun millenniumwerkzaamheden even aan de automatisering hebben geroken, maar zich niet aangetrokken voelen tot de geur.