Zoals er een GBA bestaat waaruit organisaties hun persoonsgegevens putten, moet er ook één Bedrijvenregister komen dat voor bedrijfsgegevens als de authentieke registratie geldt.
Vier organisaties die gegevens over bedrijven bijhouden, werken daar aan. Een gegevensmodel is vrijwel klaar. Momenteel loopt een kosten/baten-onderzoek.
Projectdeelnemers zijn: CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek), Lisv (Landelijk Instituut Sociale Verzekeringen), de Kamers van Koophandel en de Belastingdienst. Ook de ministeries BZK, Justitie en EZ zijn betrokken bij dit project. De vier deelnemers houden alle gegevens over bedrijven bij. Ofschoon die niet allemaal gelijk zijn, is er wel een grootste gemene deler. Viervoudige opslag is inefficiënt, vergroot de foutkans (de kwaliteit van de huidige gegevens is gebrekkig) en zadelt bedrijven op met viervoudige gegevensverstrekking.
Volgens Harrie van der Ven van het CBS moet het Bedrijvenregister en het beheer daarvan aansluiten bij bestaande infrastructuren. Het door Kamers van Koophandel bijgehouden Handelsregister wordt waarschijnlijk de kern van de nieuwe registratie. De volgende stap is de toevoeging van gegevens uit het systeem ‘Beheer van relaties’ van de Belastingdienst. Dat levert een vrijwel volledig dekkend register op. Daarna is een kwaliteitsverbeteringsslag nodig. Het gaat in totaal om zo’n 1,5 miljoen objecten met een hoge mutatiegraad.
Het Bedrijvenregister zal ook persoonsgegevens bevatten. Daarvoor is aansluiting op de GBA voorzien. Verder zullen gegevens worden opgeslagen over werkgevers en werknemers. Hiervoor wil men putten uit een andere authentieke registratie die nu in opbouw is: een ‘polisadministratie’ werknemersverzekeringen.
Het Bedrijvenregister en de polisadministratie maken deel uit van het programma ‘Stroomlijning Basisgegevens’ van het ministerie van BZK. Daarin is verder een gebouwenregistratie en een digitale topografische kaart op schaal 1:10.000 voorzien. Daarna volgen nog vier projecten, aldus programmaleider Rolf Bom. Verder werkt het programma aan een Informatiekaart, waarin het de belangrijkste administraties en hun onderlinge relaties positioneert, en knelpunten identificeert. Ook het onderwerp ‘kostenverrekening bij gegevensuitwisseling’ is een aandachtspunt.