Afgelopen zaterdagnachtnacht om 00:00 zijn de treinen in Groningen en Friesland het jaar 2000 binnengereden. In die twee provincies heeft de NS een grote millenniumproef gehouden.
Alle systemen die met de rails, de beveiliging en de informatiebakken op de stations te maken hebben, zijn vrijdagavond vooruitgezet naar 31 december, en zijn doorgelopen tot en met 1 januari 2000. De test is zonder problemen verlopen.
De test is uitgevoerd door het NS-onderdeel Railinfrabeheer, dat zich bezighoudt met alleen de rails en aanverwante zaken, en niet met de treinen zelf, of de stations. Dit was de grootste millenniumtest binnen de NS tot nu toe. De kosten bedroegen 1 miljoen gulden, terwijl bij de test ruim 250 verschillende bedrijfssystemen betrokken waren.
Bij 10 systemen deden zich niet-kritische problemen voor, die losstaan van het millennium, aldus woordvoester Yvonne Derksen. Op 18 en 19 september voert NS Infrabeheer nog een schrikkeljaar-test uit. Overigens verliep ook de terugtocht naar 1999, in de nacht van zondag op maandag, probleemloos. Railinfrabeheer is verder al driemaal goed door een externe audit gekomen, van KPMG en van DSM, een grote klant.
Andere grote NS-onderdelen, zoals NS Reizigers, NS Verkeersleiding, NS Materieel, hebben hun eigen millennium-aanpak en hebben niet aan deze grote test meegedaan. NS Reizigers, die onder meer de kaartautomaten op de stations beheert, voert geen integrale test uit, maar test elke systeem apart. Dit onderdeel heeft met zijn 4000 leveranciers al afspraken voor millenniumbestendigheid gemaakt. Volgens voorlichter Rob Hageman van NS Reizigers komt er geen gecombineerde integrale test van Reizigers met Infrabeheer en andere onderdelen. Overigens is Jan Timmer voorzitter van de Raad van Commissarissen van de NS.