Scala Business Solutions wil met zijn software voor e-commerce de rol van erp overnemen. De oplossing van Scala, dat genoteerd staat aan de Amsterdamse AEX, leunt zwaar op het gebruik van XML (Extensible Markup Language). Die populaire internetstandaard wordt bestempeld als de opvolger van Html.
Fred Eberlein, Scala’s senior vice president productontwikkeling, schrijft de belangstelling voor de oplossingen van zijn bedrijf vooral toe aan het gebruik van XML. "Sinds de voltooiing van deze taal in 1998 door het World Wide Web Consortium (W3C) vindt XML steeds meer toepassing. Dat is vooral te danken aan het feit dat e-commerce toepassingen erdoor aan snelheid winnen en dat de gebruiker makkelijker de informatie op het web kan vinden."
Positief
De toepassing voor elektronische handel die Scala onlangs vervaardigde, werd positief ontvangen door de analistenwereld. Gartner Group kende zelfs een prijs toe aan de toepassing tijdens een internetbeurs in New York. Het gaat vooralsnog om een bèta-versie die bij het Zweedse bedrijf PG Life wordt ingezet. PG Life levert producten voor woninginrichting. Via internet kan de gebruiker in alle rust zijn wandmeubels in de gewenste samenstelling selecteren en bestellen.
Eberlein: "De kracht van deze oplossing is dat de software de totale logistieke keten bestuurt. Niet alleen het bestellen en het in gang zetten van het productieproces. De software verzamelt ook alle gegevens van de klant en de order, zodat PG Life ze voor verkoopacties kan gebruiken." Bovendien gebruikt het bedrijf de verzamelde gegevens voor het bouwen van een intranet voor business-to-business activiteiten gericht op de zakelijke partners.
Implementatie
John Kamphuis, directeur van Scala Benelux, signaleert dat veel bedrijven ondoordacht met internet in de weer zijn. "Het komt vaak voor dat een bedrijf een mooie webapplicatie bouwt en er vervolgens achter komt dat hij geen applicatie heeft om de website te ondersteunen, of dat het bedrijf de back-office niet voor elkaar heeft. De leemten in de logistieke keten kunnen wij opvullen."
Volgens Kamphuis duurt het implementeren van een oplossing voor elektronische handel twee tot vier maanden. "Wij mikken met onze oplossing vooral op kleine en middelgrote bedrijven, die via het web internationaal actief willen worden. Veel van onze klanten (onder andere Akzo Nobel en ABB) zijn dochters van multinationals."
De directeur van de Benelux vestiging denkt niet dat elektronische handel bestaande verkoopkanalen zal vervangen. "In de praktijk is het slimmer om e-commerce te gebruiken voor nieuwe initiatieven, want bij een goede web-toepassing kun je een aantal stappen weglaten. Mensen hoeven bijvoorbeeld niet meer te faxen, want ze kunnen direct online bestellen. Als je een bestaande verkoopmethode gaat overzetten op het web, dan moet een bedrijf zijn organisatie ‘open gooien’. Dat levert onder andere problemen op met de beveiliging."
Verlies
Scala timmert flink aan de weg. De omzet in het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg 25 miljoen dollar, tegen 16 miljoen in het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder. In een landelijk ochtendblad leidde dat tot de suggestie dat het bedrijf gegadigde zou zijn om Baan over te nemen. Eberlein noemt dat gerucht volledig uit de lucht gegrepen. Feit is immers dat Scala, twee jaar geleden ontstaan uit een fusie met zijn Hongaarse distributeur ECE, al drie jaar verlies lijdt. Een jaar geleden was dat bijna vijf miljoen dollar in het eerste kwartaal. In het eerste kwartaal van dit jaar is het verlies nog 0,4 miljoen dollar.