Er bestaat nog geen eenduidig antwoord op de vraag of teleleren kosteneffectief kan zijn. "Blijkbaar heeft iedereen het gevoel dat het wel snor zit, want de rest van de wereld is er ook mee bezig." Dit staat in het rapport Telelearn, een onderzoek naar de kosten van flexibel en afstandsonderwijs. De studie is uitgevoerd door Pieter de Vries, van het Centrum Innovatie van opleidingen.
Volgens De Vries vereist een functioneel gebruik van ICT bij onderwijs een heldere kostenanalyse. In veel gevallen zijn de kosten het sluitstuk van de onderwijsvernieuwing. "Als dat niet verandert, valt in de nabije toekomst met ICT weinig eer te behalen in het onderwijs", schrijft De Vries. Door het gebrek aan gegevens kan de onderzoeker echter geen algemeen geldende uitspraken doen. "Dat moet ons aan het denken zetten", aldus De Vries. De ontwikkeling van afstandsonderwijs met behulp van ICT vindt blijkbaar geen steun in een helder kostenplaatje. De beslissingen worden vooral op gevoel genomen. De Vries vindt dat de kosten structureel onderdeel moeten uitmaken van het denkproces over deze nieuwe onderwijsvormen. MC