Cap Gemini start 22 juni een proef met online leren voor hun medewerkers. In het leerconcept 'virtual classroom' zijn de cursisten via een open verbinding aangesloten op Internet en kiezen daar de voor hen relevante stof. “Onze mensen hebben behoefte aan deze flexibele scholingsvorm”, zegt John May van de opleidingstak van het IT-bedrijf.
Het is de bedoeling dat de werknemers thuis achter hun laptop gaan zitten en via Internet cursussen volgen. Voorheen moesten de cursisten telkens de leerstof van Internet op hun computer laden. Dat is nu niet meer nodig. Cap Gemini maakt gebruik van de architectuur van opleidingenleverancier Netg.
"De gebruikers kunnen nu direct online werken", zegt Henri Roosdorp, manager van Netg. "De telefoonlijn staat de hele tijd open. Dat is op dit moment nog een belemmering in Nederland. Toch geloven we heilig in dit concept, want de telefoonkosten zullen drastisch dalen. Kijk maar naar de ontwikkelingen in Amerika." May wijst verder op de ontwikkelingen van Internet via de kabel, waarbij niet meer per minuut wordt afgerekend.
Ontwikkeling
Cap Gemini gebruikt deze opleidingsvorm in de virtual classroom. Dit concept is nog steeds in ontwikkeling. Werknemers moeten bij het IT-bedrijf overdag geld verdienen en in de avonduren kunnen ze zich via Internet bijscholen. Ook klanten volgen op deze manier opleidingen bij Cap Gemini.
May zegt dat het initiatief voortkomt uit de wens van de werknemers zelf. "Het effect van opleidingen is natuurlijk het grootst als cursisten bijeen komen en met elkaar in contact staan. Indien de mensen naar het opleidingsinstituut in Utrecht willen komen, dan heffen we de virtual classroom direct op. Maar de deelnemers hebben juist behoefte aan flexibiliteit en willen zelf bepalen op welk tijdstip ze gaan studeren. Daarom bieden we de opleidingen online aan."
Liever klassikaal
Onlangs meldde Carolyn Rose, directeur van opleidingsbedrijf Hycurve, in Computable dat Internet een ongeschikt medium is voor het aanbieden van cursussen. Ze meent dat met name in Nederland, waar mensen gewend zijn aan klassikaal onderwijs, cursisten nog niet klaar zijn voor opleidingen via Internet. Ze kunnen volgens haar de discipline niet opbrengen en gaan liever naar klassikale bijeenkomsten.
May kan zich goed vinden in deze opmerkingen. "Ze slaat de spijker op de kop. Maar wij zijn al zeker vijf jaar bezig om onze mensen te stimuleren zelfstandig te leren. Ze moeten tenslotte bij de klanten ook in staat zijn zelfstandig problemen op te lossen. Het past bij onze cultuur dat werknemers zich zelfstandig ontwikkelen. We merken dat klanten wel met deze problemen worstelen. Veel bedrijven hebben deze cultuuromslag nog niet gemaakt. Hun medewerkers zien cursussen nog vaak als een uitje, een beloning voor gedane werkzaamheden en niet als een voorbereiding op de toekomst", aldus May.
Selecteren
Volgens Roosdorp stelt online leren deelnemers in staat bepaalde onderdelen uit de cursussen te selecteren, zodat ze niet de hele stof door hoeven te ploegen. May sluit zich hierbij aan. "Als iemand voor zijn vak maar 10 procent van de Word-functionaliteit moet kennen, dan kan hij dit gedeelte uit de gehele cursus lichten." De Internetgeneratie zal volgens May afscheid nemen van de lineaire opleidingen, waarbij cursisten beginnen op pagina één van het cursusboek en eindigen op de laatste bladzijde. "De deelnemers zoeken uit welk deel van de cursus ze willen volgen. Internet maakt deze selectie mogelijk."