Spss introduceert in het vierde kwartaal software voor het combineren van elektronische handel met datamining – verborgen verbanden tussen gegevens zoeken. Deze software maakt het mogelijk verkoopgegevens snel te analyseren, om vervolgens de werkwijze zonodig aan te passen.
Datamining is geen nieuwe techniek; in feite is het data-analyse. Spss gebruikt voor datamining dan ook veelal bestaande technieken voor het statistisch bestuderen van gegevens. Wel is voor controle van bepaalde vermoedens traditionele statistische software geschikt, maar zijn voor het ontdekken van onvermoede relaties nieuwe technieken nodig.
Gebruik van het web in het contact met klanten heeft ingrijpende gevolgen. Klanten voeren zelf hun gegevens in. Door zoveel mogelijk gegevens los te peuteren, krijgt de leverancier een profiel, waarop hij kan inspelen met zijn product-aanbod. Bedrijven moeten door e-handel hun werkwijze snel kunnen veranderen. Ze moeten hun verkoopmodel veel vaker en sneller aanpassen. Software die de verkoopgegevens automatisch analyseert en aangeeft op welke manier een bedrijf zijn manier van werken kan verbeteren, help daarbij.