De grote kracht van Internet is tegelijkertijd de voornaamste zwakte. Je kunt met iedereen communiceren, maar tegelijkertijd weet je nooit voor 100 procent zeker wie er achter een e-mailadres of een website schuil gaat.
Dat laatste is lastig zeker als je voornemens bent een creditcardnummer of een sollicitatiebrief via het net te versturen.
Er bestaat dan ook behoefte aan een instantie die de integriteit van de dienstenaanbieders op het web in de gaten houdt. De accountants hebben de digitale arena dan ook al geruime tijd geleden betreden. Vandaar de opmars van een hele nieuwe beroepskaste: de IT-auditors. Eenmaal geaudit door een onafhankelijke instantie, weten klanten dat alle oké is en bedrijven dat hun zaakjes op orde zijn.
KPN Telecom heeft nu het plan gelanceerd om voor pseudo-accountant te gaan spelen. Voor ruim 800 gulden in het eerste jaar en ruim 600 voor elk volgend jaar wil KPN digitale certificaten uitgeven voor website-eigenaren. Gebruikers van sites die door KPN zijn gecertificeerd, weten aldus wie er achter een webwinkel schuil gaat. Bovendien garandeert het certificaat een veilige communicatie.
Ik meen dat KPN, als technologieleverancier, hiermee ten onrechte op de stoel van de accountant gaat zitten. Schoenmaker blijf bij je leest is hier het devies. Mag een leverancier zijn eigen infrastructuur voor veilig verklaren om deze verklaring vervolgens aan zijn klant te koop aanbieden? KPN wil kennelijk consumenten overhalen Internet te gebruiken. Daar is meer voor nodig dan een KPN-certificaat.