Nederlandse IT-bedrijven reageren slecht op vragen van studenten met sollicitatieplannen. Dit blijkt uit een test van Blauw Marktonderzoek uit Rotterdam. Ongeveer 20 procent van de benaderde ondernemingen reageert zelfs in het geheel niet. Als bedrijven wel informatie opsturen, dan laat dit vaak vier tot zes weken op zich wachten.
Voor deze test vroegen zes studenten, met verschillende achtergronden, informatie aan bij mogelijke werkgevers in de IT-branche. Wie denkt dat automatiseringsbedrijven deze mogelijkheid benutten om de student te verleiden en naar hun organisatie te lokken, slaat de plank mis. Ondanks de problemen op de krappe arbeidsmarkt reageren veel IT-bedrijven lauw, ongeïnteresseerd of onbeschoft als een potentiële werknemer met talent zich meldt.
Miskleunen
Bij de behandeling van de aanvragen gaat nogal wat mis. De studenten stuitten op een aantal miskleunen. Eén op de vijf bedrijven bleek in het geheel niet te reageren op de aanvraag van een geïnteresseerde student. Van de e-mails met informatie-aanvragen, bleef maar liefst 43 procent onbeantwoord. Hieruit blijkt dat werkzoekenden de elektronische snelweg beter links kunnen laten liggen als ze contact zoeken met een bedrijf. De kans op een reactie is groter als ze een brief sturen; dan blijft ‘slechts’ 21 procent onbeantwoord.
Als de studenten telefonisch contact zoeken, kost het vaak drie pogingen voordat ze bij de juiste persoon uitkomen. Verder krijgen ze vaak ongeïnteresseerde mensen aan de lijn. Dit overkwam de teststudenten onder andere bij Ordina. Ook stuurt een aantal bedrijven zonder blikken of blozen een overdosis aan nietszeggende folders naar de kandidaat-werknemer. Zo zond Baan negentien productfolders naar de student. Compaq wimpelde de beller af met de opmerking dat het bedrijf een verkoop-organisatie is, maar geen IT-onderneming. Bedrijven die wel goed en accuraat reageren zijn volgens deze test Cap Gemini, ABN Amro, Belastingdienst Automatiseringscentrum, Pecoma en Tas.
De onderzoekers kwamen tot de ontdekking dat de studenten positief reageren op een prettig telefoongesprek of een goede begeleidende brief. Van een overdaad aan materiaal moeten ze echter weinig hebben. MC