De Europese Unie en de Verenigde Staten verschillen nog altijd van mening over privacy-bescherming, onder meer op Internet. Beide partijen zouden deze maand een internationaal akkoord over deze kwestie ondertekenen, maar dat lijkt uitgesteld te worden.
Een woordvoerster van de EU verklaart dat het knelpunt schuilt in de bepaling wanneer de nieuwe regels zouden moeten gelden. De VS wil Amerikaanse bedrijven ruimschoots de tijd geven zich aan te passen en ondertussen elektronische handel te laten bloeien. De EU wil zo snel mogelijk wereldwijde wettelijke bescherming van persoonlijke gegevens invoeren.
In het slechtste geval dreigt in dit geschil een handelsoorlog, waarbij de EU Europese bedrijven kan verbieden gegevens van consumenten te verhandelen aan Amerikaanse organisaties. Volgens de nieuwe regels zijn bedrijven verplicht consumenten toegang te geven tot de gegevens die over hen zijn verzameld. Burgers hebben daarbij het recht die gegevens te wijzigen of zelfs te wissen.
Binnen de EU gelden deze regels al enige tijd, maar in de VS is het legaal en gebruikelijk om consumenteninformatie te verhandelen. Bovendien hoeven bedrijven burgers geen toegang te verstrekken tot die ‘dossiers’ en gebruikersprofielen. Het ondertekenen van dit privacy-akkoord betekent voor Amerikaanse bedrijven dat zij forse investeringen moeten doen om hun databanken open te stellen voor consumenten, waaronder dus ook Europese burgers.