Nu de millenniumbron bijna is opgedroogd heeft Chronotech zijn koers verlegd. Het Oosterhoutse bedrijf ziet een nieuwe markt in het onderhouden en beheren van oudere AS/400-systemen. De eerste wapenfeiten zijn de overname van het Hias-pakket van Roccade en het Ambis-systeem van Consist.
De twee directeuren Ad van der Leeden en Gerard Rijnders richtten in 1997 Chronotech op. Het bedrijf bood jaar 2000-oplossingen aan voor de AS/400-wereld en werkte daarvoor samen met goedkope Russische krachten van het Moskouse automatiseringsbedrijf Cinimex. "In januari 1998 begon de hausse aan opdrachten", vertelt Rijnders. "Dat was overigens wel later dan verwacht. Veel bedrijven hebben het zelf opgelost, is onze indruk achteraf. De grootste bulk aan werkzaamheden is inmiddels achter de rug. We verwachten nog een paar opdrachten binnen te krijgen van organisaties die bijvoorbeeld een SAP-implementatie niet op tijd af krijgen en terug moeten vallen op de oude, nog niet millenniumbestendige systemen."
Cruciaal
"Onze nieuwe koers is nu, behalve het uitvoeren van euro-aanpassingen, het aanbieden van servicecontracten voor het onderhoud op maatwerk en standaardpakketten", zegt Van der Leeden. "Door de millenniumproblematiek hebben organisaties ondervonden dat sommige oudere AS/400-applicaties crucialer voor de bedrijfsvoering zijn dan gedacht. Ze hebben het onderhoud erop laten versloffen en zijn op zoek naar mensen die de programmatuur willen beheren en onderhouden. Soms hebben ze maar één iemand in huis die die systemen beheert. Wij hebben verscheidene AS/400-specialisten in dienst en garanderen continuïteit, eventueel 24 uur per dag als men dat wil."
Om een systeem te kunnen bewaken koppelt Chronotech er een box aan die SMS-berichten doorgeeft aan het GSM-toestel van een medewerker. Van der Leeden: "Het systeem belt zelf op naar de beheerder en meldt zich af of geeft een storing door. Stel dat ’s nachts een batchverwerking misloopt, dan moet het probleem vóór de ochtend zijn opgelost. De medewerker kan het probleem oplossen door thuis met zijn GSM en laptop in te bellen op het systeem of, als dat niet lukt, naar het gebouw van de klant te gaan."
Blok aan been
Chronotech voert al onderhoudswerkzaamheden uit op AS/400-systemen van automobielfabrikant Nissan. "Het uitbesteden van het onderhoud en beheer van AS/400-maatwerkprogrammatuur komt nog nauwelijks voor", weet Rijnders. "Ja, in grote uitbestedingscontracten wel, maar niet als het puur om de software gaat." Chronotech mikt niet alleen op de eindgebruikers, maar ook op de leveranciers van standaardpakketten die sommige oudere producten als een blok aan het been beschouwen. De verkoop van dit soort pakketten rendeert niet meer, onderhoudsverplichtingen kosten steeds meer moeite en voor het aanpassen aan de moderne tijd zijn behoorlijke investeringen nodig.
"Zo hebben we het Hias-systeem van de Roccade-groep OAB/Omega overgenomen", meldt Rijnders. "We waren halverwege het millenniumbestendig maken van dit studenten- en personeelsregistratiesysteem voor dertien hogescholen, toen Roccade bekend maakte het af te willen stoten. De dertien instellingen schrokken daarvan. Die waren juist uit het oogpunt van continuïteit in zee gegaan met een grote automatiseerder. Wij toonden, net als CMG en Peoplesoft, belangstelling voor een overname en kwamen in oktober 1998 tot overeenstemming. Tevens zijn we met de gebruikersgroep Grei om de tafel gaan zitten voor een nieuw driejarig contract. Belangrijk verschil met OAB/Omega is dat wij het pakket alleen beheren en onderhouden en in principe geen licenties verkopen. We voeren wel functionele veranderingen uit, zoals het doorvoeren van wetswijzigingen."
Te oud
Naast Hias neemt Chronotech het Ambis-product over van Consist. "Dat was al jaar 2000-klaar, maar onze partner Consist is deel uit gaan maken van IBS. Dit systeem voor Arbo-diensten paste niet meer in de nieuwe strategie." Rijnders verwacht dat er nog zo’n honderd tot honderdvijftig applicaties in de markt zijn die voor uitbesteding in aanmerking komen. Al kunnen sommige pakketten te oud zijn, hebben beide heren ervaren. Zo nam Chronotech in 1998 de onderhoudsverplichtingen van twee pakketten van Velo Software op zich. Beide waren oorspronkelijk Systeem-36-producten, de voorloper van AS/400. Het financiële pakket werd overgezet op AS/400; het groothandelssysteem voor een deel. De producten waren in handen gekomen van ELC, dat Velo had overgenomen. ELC – inmiddels gesplitst in een door Ordina overgenomen detacheringsdeel en systeemhuis Eniac – had echter geen mensen meer om de klanten te helpen. Rijnders: "Het bedrijf schakelde ons in om het onderhoud voor 1998 uit te voeren. Het besloot echter ook om aan het eind van dat jaar te stoppen met de beide systemen. ELC vond de investeringen te hoog om de producten jaar 2000- en eurobestendig te moeten maken, zeker gezien de bestaande alternatieve pakketten."
Collega-directeur Van der Leeden vindt dat ELC niet onethisch gehandeld heeft door het product vlak voor de eeuwwende te laten vallen. "Zij hebben de klanten tijdig en meermalen geïnformeerd over de problematiek en hen aangespoord naar een andere software over te stappen. Zo’n overschakeling blijkt dan niet zozeer praktisch een probleem, maar eerder emotioneel. Zij hebben zoiets van ‘dat systeem loopt toch goed en we hebben geen zin om te moeten rommelen in de organisatie’. Maar inmiddels is het merendeel van de ruim dertig klanten overgegaan naar producten van Bestdata, Exact, Pantheon of Unit 4."