MCI Worldcom gaat zich in Nederland meer richten op het midden- en kleinbedrijf. Dit zegt de nieuwe directeur Geert de Groot. Deze stap betekent dat het telecombedrijf moet werken aan zijn naamsbekendheid. "De pioniersfase is achter de rug. We beginnen nu aan een periode, waarbij we meer aandacht schenken aan externe relaties."
Sinds enkele maanden bestuurt Geert de Groot vanuit de Rembrandttoren in Amsterdam de Nederlandse afdeling van het Amerikaanse telecombedrijf MCI Worldcom. Hij is de opvolger van Frans van Belle, die nu een internationale functie bekleedt. De Groot is afkomstig van KPN Telecom. Bij de oud-monopolist was hij directeur marketing. Het is geen toeval dat de headhunters van MCI Worldcom een nieuwe directeur voor de Nederlandse vestiging zochten in de marketinghoek. "Onze bekendheid in Nederland is te laag. We willen kleinere bedrijven binnenhalen en dit betekent dat we aan onze naamsbekendheid moeten werken", aldus De Groot.
Naar buiten
MCI Worldcom richtte zich altijd op de grote multinationals. "Deze bedrijven kennen ons toch wel. We hoefden nooit hoog van de toren te blazen. Nu moeten we sympathie kweken onder de kleinere bedrijven. Dat betekent dat we meer naar buiten moeten treden." De Groot geeft aan dat MCI Worldcom Nederland dankbaar gebruik zal maken van de bekendheid van de Amerikaanse moeder. Immers, de ludieke directeur Bernie Ebbers haalt regelmatig de Amerikaanse en Nederlandse kranten met grote overnames. "Wij zullen onze klanten wel duidelijk maken dat ze niet te maken hebben met een Amerikaans bedrijf, maar met Nederlandse mensen, die een Nederlandse aanpak hanteren."
Allianties
Op de markt van de grootgebruikers spint MCI Worldcom volgens De Groot garen bij de teloorgang van de internationale allianties. Unisource is in staat van ontbinding en de berichten over Global One zijn evenmin positief. "Wij merken dat de markt een afkeer krijgt van allianties. De bedrijven geloven niet meer in dit soort samenwerkingen."
In Nederland ziet De Groot KPN en Telfort als grootste concurrenten op de groot-zakelijke markt. Op het gebied van de kleinere bedrijven bestaan meer aanbieders, zoals Versatel en Colt. "Toch hebben wij een voorsprong van meer dan een jaar op deze partijen. Ze proberen ons concept te kopiëren, alleen hun infrastructuur ligt er nog niet helemaal."
De concurrenten zullen hun strijd niet meer uitvechten middels prijsdalingen, aldus de Nederlands directeur. Onlangs kondigde MCI Worldcom lagere tarieven aan, waarmee de prijs volgens het bedrijf onder die van KPN kwam te liggen. "Dit is wat spraak betreft de voorlopig wel de ondergrens. De bedrijven moeten zich nu onderscheiden door de kwaliteit van dienstverlening. Op het gebied van datacommunicatie kunnen we wel nog lagere tarieven verwachten."
Ontbundeling
Het telecombedrijf heeft in Nederland inmiddels de beschikking over een Randstedelijk netwerk en dit jaar volgt een uitbreiding naar Den Haag en Utrecht. Volgens De Groot is de verbinding van deze netwerken met de aansluiting in de bedrijven een van de belangrijkste onderwerpen waarmee hij zich bezig houdt. Het gaat dan om de directe toegang tot het netwerk, waartoe ‘ontbundeling’ van het aansluitnet een van de mogelijkheden is. Op dit moment moeten de concurrenten dit stukje netwerk huren van KPN, dat nu eenmaal de beschikking heeft over de aansluitingen. MCI Worldcom wil de klanten zelf op het eigen netwerk aansluiten en wacht met smart op maatregelen van de Opta, waardoor concurrenten dit deel van het netwerk in eigen beheer krijgen.
"De maatregelen laten veel te lang op zich wachten", zegt De Groot. De Opta heeft inmiddels richtlijnen gepubliceerd, maar dit is volgens De Groot niet genoeg. "Er moet meer beweging in komen. Voor ons is de toegang tot ons netwerk erg belangrijk. We willen niet meer afhankelijk zijn van de KPN. Dat is voor ons goedkoper en sneller. Maar goed, voorlopig is het een knelpunt."