Kleine bedrijven, met name winkels, hoeven geen site of webwinkel te hebben, zolang hun groothandel, importeur of fabrikant die maar heeft. De pogingen van ministeries, MKB Nederland, providers als e-Trade en andere organisaties om vooral kleine mkb-ers zo snel mogelijk op Internet te krijgen, slaan nergens op.
Dit zegt professor dr. Cor Molenaar in een reactie op de recente peiling van Computable (zie Computable week 19, pagina 1), waaruit de verrassende afwezigheid van kleine Nederlandse ondernemers op het web bleek. Wel zijn er nieuwe, maar basalere initiatieven voor webwinkels en het midden- en kleinbedrijf, zoals van World Online en het Internetfiliaal.
Molenaar, hoogleraar electronic marketing aan de Erasmus Universiteit en directeur van het Amstelveense marketingbureau One 2 One, meent dat bij vrijwel alle initiatieven tot nu toe de uitgangspunten te technisch waren. Hij stelt bovendien dat ook de overheid niet begrijpt waarvoor Internet te dient – en hij verwijst naar het bekende ‘muis-incident’ van premier Kok. Ook Henk Prenger, vice-president business solutions van World Online, erkent dat website-bouwers teveel uitgaan van de techniek.
Voorlichting
E-Trade, de grootste bouwer van websites voor het midden- en kleinbedrijf, is het niet eens met professor Molenaar. Directeur Roland Vonk wijst erop honderden bedrijven bij e-Trade goed functionerende sites hebben, hoewel elektronisch bestellen en betalen nog steeds niet mogelijk is. Wel gaat e-Trade de voorlichting aan het mkb intensiveren, en hoopt het dat de branche-organisaties hun leden – die nu vaak ongevraagd een site bij e-Trade krijgen – beter gaan voorlichten en stimuleren. E-Trade overweegt overigens om zijn site in te richten als portaal.
Prof Molenaar is evenmin te spreken over het vijf jaar oude ‘Aktieplan elektronische snelweg’ van het ministerie van Economische Zaken, dat de basis vormde voor het huidig beleid van het ministerie, en dat onder meer leidde tot het fiasco van e-Trade. Een webwinkel heeft in zijn opvatting alleen zin voor bedrijven die maatwerk leveren; ze moeten 24 uur open zijn en effectief gebruik kunnen maken van klanteninformatie (databases). De meeste kleine ondernemers gebruiken die informatie niet of nauwelijks, aldus de professor. Hij verbaast zich ook over de definitie die EZ nog steeds hanteert: ‘Electronic commerce omvat alle zakelijke handelingen die op elektronische wijze worden uitgevoerd ter verbetering van de efficiency en effectiviteit van markt- en bedrijfsprocessen.’ "Het gebruik van een rekenmachine is op die manier al e-commerce."
Netwerk van Europese winkels
Aanbieders van webwinkels ontwikkelen intussen een nieuwe, basale aanpak voor kleine ondernemers. Onder meer World Online (WOL) heeft vorige week een groot Europees initiatief voor winkelcentra voor webwinkels bekendgemaakt in samenwerking met de PTT Post. Een complete webwinkel kost minimaal 500 gulden per maand aan vaste kosten, is schaalbaar en aan te sluiten op Oracle of SAP. De techniek is van het Deense bedrijf Catalog. Volgende maand begint WOL in België en daarna in Spanje, Zwitserland en Frankrijk. WOL start in juni een voorlichtingscampagne voor het MKB.
De eerste huurder van WOL is de Multimedia shop van Bookmark met 1,2 miljoen titels. De mall dient de webwinkeliers van loop in hun winkelstraat te voorzien, volgens Henk Prenger van WOL voorwaarde nummer één voor een winkel, Planet Internet zegt in een reactie nog niet bezig te zijn met een nieuw webwinkel-initiatief, hoewel bleek dat het Flexweb-initiatief van Insite en KPN tot zeer weinig had geleid en volgens bedenker Dennis Steen van Insite ook helemaal verkeerd is. Een winkel op de site van Planet is ook nog niet in zicht.