De CZ Groep heeft na vier jaar een grootschalig automatiseringsproject afgerond. Het betreft de invoering van het Moderne Assurantierelatiesysteem (Mars). Aan dit geïntegreerd administratief mainframesysteem is vier jaar gewerkt. De IT-afdeling van de verzekeraar heeft Mars zelf ontwikkeld.
De ingebruikname van Mars is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Zo werden nota’s later betaald dan normaal, wat een stortvloed aan klachten opleverde. Volgens Jan-Hein Willemse, coördinator administratieve organisatie en informatieanalyse, lag dat vooral aan organisatorische knelpunten. "Op het moment van invoeren waren nog niet alle nota’s weggewerkt. Door de conversie groeide de voorraad, waardoor we een achterstand opliepen." Willemse wijst er ook op dat iedereen altijd moet wennen aan de nieuwe werkwijze van zo’n omvangrijk systeem, zowel medewerkers als klanten.
Gescheiden
In de oude situatie werkte CZ met twee gescheiden systemen: één voor particulieren en één voor het ziekenfonds. Willemse noemt als belangrijkste aanleiding voor de invoering van Mars de veranderingen in het ziektekostenstelsel naar aanleiding van het plan Dekker/Simons, met als gevolg de integratie van ziekenfonds en particulier verzekerden. Andere aanleidingen waren het oplossen van het millenniumprobleem en de behoefte aan een klantgerichtere aanpak, waarbij CZ-medewerkers gegevens direct kunnen opvragen wanneer zij klanten aan de lijn hebben.
Vanwege de omvang van het systeem is CZ het mainframe trouw gebleven. Mars herbergt gegevens over 1,7 miljoen verzekerden en kent zo’n 25 subsystemen, waaronder applicaties voor offertes, klantregistratie, producten, debiteuren, schade en voorwaarden. "Met ons systeem lopen we voorop in de zorgverzekeringswereld", zegt Willemse. Naar verluidt zijn diverse andere verzekeraars op vergelijkbare projecten stukgelopen. RS