De waardering voor IT-bedrijven is zowel onder studenten als professionele automatiseerders het afgelopen jaar afgenomen. Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Marktonderzoek uit Rotterdam. Met name de tegenvallende resultaten van Baan hebben bijgedragen tot het negatieve beeld van de sector.
De resultaten van het marktonderzoek komen hard aan in de automatiseringsbranche. De afgelopen maanden hadden veel IT-bedrijven namelijk de mond vol over het belang van een goed imago. Want, zo redeneren de werkgevers, een goede waardering voor de sector moet studenten naar de technische opleidingen lokken en werknemers aansporen om voor een carrière in de IT-branche te kiezen. De cijfers van Blauw zijn dan ook een fikse streep door de rekening.
Baan
Naast de negatieve berichten over Baan denken de onderzoekers dat de eenzijdige communicatie over het millenniumprobleem, de invoering van de euro en de personeelstekorten het imago van de branche geen goed hebben gedaan. De waardering voor Baan, vorig jaar nog de grootste stijger op de ranglijst, is in een vrije val geraakt. De software-leverancier neemt concurrent SAP mee in de vrije val.
De professionele automatiseerders hebben de meeste waardering voor Hewlett-Packard, hoewel het cijfer wel lager is dan vorig jaar. De hardware-leverancier houdt de eerste plaats op de ranglijst toch vast, omdat de belangrijkste mededingers Compaq, Oracle en Baan ook lager scoren. Dienstverleners CMG en Cap Gemini zien eveneens de waardering teruglopen. De waarderingscijfers van Syntegra en Origin stijgen het meest. Studenten geven de hoogste cijfers aan Oracle en Logica.
Bekendheid
CMG blijft de meest bekende werkgever in de automatiseringsbranche. Ruim 53 procent van de studenten noemt spontaan de naam van dit bedrijf en ook de bekendheid onder professionals is toegenomen. Bij de laatste doelgroep gaat dit echter niet gepaard met een verbetering van waardering en positie op de ranglijst van favoriete ondernemingen om voor te werken.
Automatiseerders overwegen steeds vaker Logica als mogelijke werkgever. Van de niet IT-bedrijven geniet ABN Amro de voorkeur, ook onder studenten.
Het succes van Logica schuilt volgens de onderzoekers voor een groot deel in de reclamecampagne, met de slogan IT’s all about emotions. Het bedrijf ontving dan ook de Gouden Hengel, de prijs van Blauw voor het bedrijf waarvan de bekendheid en waardering het meest toeneemt. In het algemeen scoren de bedrijven goed die zachte, menselijke aspecten centraal stellen in hun campagnes. Naast Logica hebben Pink Elephant en Inter Access hiermee succes.
Salaris
Opvallend is dat de hoogte van het salaris een steeds belangrijker criterium blijkt bij de keuze voor een werkgever. Vooral studenten hechten meer waarde aan het grote geld. Vorig jaar waren de starters nog tevreden met een beginsalaris van 3780 gulden bruto per maand, nu rekenen studenten op 4130 gulden. Een forse stijging derhalve, die een loongolf in het vooruitzicht stelt.
Ook de automatiseerders met een commerciële achtergrond vinden een aantrekkelijk salarisperspectief belangrijk. De technici hebben meer interesse in een baan met opleidingsmogelijkheden en afwisselend werk.