Het Amerikaanse telecombedrijf AT&T en software-fabrikant Microsoft hebben opmerkelijke stappen gezet in de kabelwereld. AT&T krijgt na de overname van kabelbedrijf MediaOne toegang tot miljoenen huishoudens en kan zodoende telefonie en Internet aanbieden. Microsoft ziet in de kabelwereld een grote afzetmarkt voor zijn software.
AT&T had al voet aan de grond in deze markt, na de overname van Amerika’s grootste kabelbedrijf TCI. Met de aankoop van MediaOne voor ongeveer 120 miljard gulden, is AT&T zelf uitgegroeid tot het grootste kabelbedrijf in het land. Met de toegang van de kabel tot de huishoudens kan het de markt van lokale telefonie heroveren. Na de opsplitsing van het bedrijf in 1984, richtte ‘moeder’ AT&T zich noodgedwongen op de lange afstandstelefonie en waren de lokale markten weggelegd voor de afgescheiden Baby Bells. Met de kabel keert AT&T via de achterdeur terug op de lokale markt.
Na de overname van MediaOne zal AT&T flink moeten investeren om de kabel volledig geschikt te maken voor tweewegsverkeer, noodzakelijk voor telefonie. Verder wil het telecombedrijf de infrastructuur gebruiken voor Internetdiensten met hoge snelheid. Ook dit vergt veel investeringen in de benodigde schakelaars.
Steun Microsoft
Vanwege deze toekomstige investeringen en de gigantische prijskaart die aan de overname van MediaOne kleeft, kan AT&T wel wat steun gebruiken. Deze komt van Microsoft. Het softwarebedrijf investeert meer dan tien miljard gulden in de telecomaanbieder. In ruil mag Microsoft het besturingssysteem Windows CE leveren voor de decodeerkasten, die AT&T gebruikt voor het aanbieden van nieuwe diensten over de kabel. Op deze manier gloort een nieuwe afzetmarkt voor het bedrijf uit Redmond. Opvallend is dat de meeste kasten die AT&T overnam middels de deal met TCI, op software van Sun draaien.
De Amerikaanse toezichthouder heeft al aangegeven een uitgebreid onderzoek te starten naar de overname van AT&T. Het telecombedrijf groeit immers uit tot het grootste kabelbedrijf in de Verenigde Staten. Scott McNealy, directeur van Sun, wilde ook wel wat kwijt over de investering van concurrent Microsoft in AT&T: "Dit is een nieuw voorbeeld van de manier waarop Microsoft zich inkoopt op een markt. De enige manier waarop Microsoft klanten kan overtuigen om zijn software te gebruiken is door te betalen." Overigens nam Microsoft tevens een belang in het Engelse kabelbedrijf Telewest.
Microsoft ook in Nextel
Overal waar Microsoft nieuwe markten ziet voor zijn software, doet het bedrijf investeringen. Zo zal de softwarefabrikant ongeveer 1,2 miljard gulden investeren in Nextel, een Amerikaanse aanbieder van mobiele telefonie. In ruil hiervoor krijgen de klanten van Nextel met hun mobiele telefoon toegang tot Microsofts Internetportaal MSN. Op deze manier kunnen de gebruikers via hun telefoon e-mail lezen en surfen op Internet. De overname van Nextel door MCI Worldcom is van de baan.