Applicatieleveranciers concurreren in toenemende mate met Internetportalen. Vooral op de traditionele erp-markt is functionaliteit alleen niet langer onderscheidend en dus niet meer voldoende. SAP kondigde daarom op de jaarlijkse gebruikersbijeenkomst een eigen Internetportaal aan: http://www.mysap.com. Gebruikers hun daarmee bedrijfssystemen benaderen en elektronische handel drijven met derden die ook aangesloten zijn op het portaal.
SAP’s portaalstrategie is zowel logisch als noodzakelijk. Het vloeit voort uit het vorig jaar groots opgezette ‘Enjoy SAP’, waarmee de vaak als lelijk en inflexibel beoordeelde R/3-schermen een sexy uiterlijk hebben gekregen. Een moderne Internetinterface is een voorwaarde om applicaties via een portaal te benaderen. Daarnaast blijkt SAP niet in staat om op korte termijn te concurreren op de nieuwe en snelgroeiende markten, zoals software voor het beheer van zakelijke relaties (customer relation management – crm) en geavanceerde planningssoftware. De toegevoegde waarde komt dus niet van nieuwe softwaretoepassingen, waar Siebel, Oracle en ook Baan proberen de markt te veroveren, maar noodzakelijkerwijs van een nieuw type dienstverlening.
Miss-verkiezing
Momenteel gebruikt slechts 14 procent van de medewerkers – meestal professioneel – van een gemiddelde SAP-klant de R/3-software. Door een forse toename van het aantal gelegenheidsgebruikers groeit dat percentage volgens topman Hasso Plattner tot boven de 50 procent. "Op de Internetmarkt gaat het voor dat nieuwe type gebruikers niet louter om functionaliteit – wat overigens wel een voorwaarde is – maar vooral om het gezicht dat je laat zien. Het is een miss-verkiezing geworden."
‘Enjoy-SAP’ vervult daarom een cruciale rol in de portaalstrategie. De nieuwe interface is vanaf versie 4.6 zichtbaar in de R/3-software. Deze nieuwe release verschijnt in juli dit jaar en is voor 99 procent compatible met versie 4.5, beweert Plattner. Het is wel nodig om gebruik te kunnen maken van ‘mysap.com’. De SAP-topman claimt overigens een open markt te willen creëren op zijn portaal. Bedrijven met niet-SAP systemen kunnen zich ook aansluiten. Het enige dat SAP faciliteert, is het tot stand brengen van commerciële contacten tussen vragers en aanbieders. "De transacties handelen ze daarna zelf af."
Wachten
Hoewel SAP’s zogenoemde New Dimension-applicaties het beter doen dan verwacht, laat de functionaliteit in veel gevallen op zich wachten. Toepassingen als Business Information Warehouse (BW), Advanced Planning and Optimization (APO) en Customer Relationship Management (crm), waren voor dit jaar begroot op een omzetbijdrage van 5 procent. "Dat zal dichter bij de 10 procent uitkomen", voorspelt Plattner.
Hij geeft toe dat niet alle ontwikkelingen even soepel verlopen. "De integratie van de planningssoftware van i2 Technologies in ons pakket is mislukt. Dat moeten we nu dus zelf ontwikkelen." Ook op de lucratieve crm-markt, waar Siebel en Oracle veel kabaal maken, blijft SAP achter. "Wij werken al een hele tijd aan crm en sommigen zeggen dat we er laat mee zijn. Ik had er natuurlijk ook eerder mee op de markt willen komen. Het is meer dan het inplannen van verkopers en ook meer dan een laptop-applicatie. De scope van ons crm-project is daarom gegroeid. We integreren het met andere applicaties op het gebied van elektronische handel en bijvoorbeeld BW."