Software-leverancier Baan gaat vanaf juni drie nieuwe producten op de markt brengen die zijn gericht op elektronische handel.
Dat maakte het bedrijf vorige week in New York bekend op een conferentie over e-handel. Baan werd het afgelopen jaar nog slechts in verband gebracht met tegenvallende financiële resultaten en herstructureringen. Met toepassingen gericht op elektronische handel probeert het Veluwse bedrijf weer een plek op de software-landkaart te verwerven. Nadat KLM vorige week een prestigeproject met Baan afbrak leek dat te mislukken.
Twee positieve ontwikkelen overtuigden beleggers en IT-kenners van het tegendeel. In de eerste plaats noteerde Baan een grote order van KPN Telecom, dat zijn bedrijfsprocessen met behulp van Baan-software opnieuw gaat inrichten. Het project heeft een looptijd van drie jaar en sluit maximaal 25 duizend gebruikers aan op de Veluwse software. In de tweede plaats vielen de kwartaalcijfers van Baan mee. Het bedrijf moest een verlies van 19 miljoen dollar over het eerste kwartaal rapporteren, minder dan verwacht.
Goede start
Analisten beoordelen Baans productontwikkeling in de richting van elektronische handel positief. "Het is een eenvoudige maar goede start in deze markt. Baan heeft de componenten in huis om op de markt voor e-handel mee te spelen", luidde het commentaar van Hurwitz-analist Steve Bonadio. Het productaanbod draait op Microsofts Site Server-platform en kan gekoppeld worden aan Baans bestaande erp-oplossingen. Het bestaat uit Baan E-Sales, waarmee klanten via Internet producten kunnen kopen en de status van hun order kunnen volgen; E-Collaboration, waarmee gebruikers samen via Internet orders en documenten kunnen bewerken, en E-Procurement, voor het elektronisch plaatsen van bestellingen.
Hoewel Bonadio de strategie positief waardeert, vraagt hij zich af hoe Baan de nieuwe E-reeks integreert met het grote aantal aangekochte softwarepakketten, zoals Baan Front office. RV