Hoezo in loondienst? Wie lef heeft, start gewoon een eigen bedrijf. ‘Onze droom is uitgekomen. Het is een uitdaging. We halen veel meer uit onszelf en als iets lukt, genieten we daarvan. Bovendien: als het misgaat heb je zo een vaste baan. Zeker met onze werkervaring.’ Drie jonge starters als lichtend voorbeeld.
Rond 2002 is Data Distilleries vermoedelijk honderd tot tweehonderd miljoen dollar waard. Het bedrijf van informatiedeskundige Marcel Holsheimer (31) ontwikkelt software voor datamining – speciale zoekprogramma’s speuren in databases naar verborgen trends en verbanden.’ Eén van onze opdrachtgevers is de Postbank’, vertelt Holsheimer. ‘Die verstuurt naar al zijn klanten jaarlijks miljoenen mailings. Als je nagaat dat de respons daarop ongeveer één procent is, dan ligt de vraag voor de hand of dat niet efficiënter kan. Wij hebben de gegevens die deze bank over zijn klanten in huis had, onderzocht. Op basis van onze analyse mailt de instelling nu veel gerichter, de respons is opgelopen tot dertig procent, terwijl de kosten zijn verminderd.’
De slimme software legt Data Distilleries geen windeieren. ‘We verslaan concurrenten als IBM.’ Aan bereidwillige kapitaalverstrekkers heeft het bedrijf geen gebrek. Zo stak investeringsmaatschappij Gilde IT Fund 2,5 miljoen in het bedrijf. Holsheimer is blij met die kapitaalinjectie, vertelde hij eerder in automatiseringsvakblad Computable. ‘Maar we hebben nog geen gebruik hoeven maken van die investering. We verdienen nog steeds genoeg om uit eigen middelen elke volgende stap te financieren.’
‘We gaan ons nu ook internationaal oriënteren, want binnenkort hebben we alle grote ondernemingen in Nederland gehad.’ Het bedrijf heeft inmiddels contacten gelegd in Duitsland, Denemarken en Canada. En de jonge starter wil ook de Verenigde Staten veroveren.
Holsheimer studeerde cum laude af aan de Technische Universiteit Twentse, gespecialiseerd in database-technologie. Met steun van onder meer het Centrum voor Wiskunde en Informatica zette de jonge ondernemer in ’95 Data Distilleries op. ‘Het leuke is dat we een technisch bedrijf zijn, maar meestal contact hebben met marketingmensen.’ Holsheimer kijkt tevreden terug op zijn studietijd. ‘Je basis is goed. Maar managen, omgaan met mensen: dat leer je pas in de praktijk.’
Data Distilleries groeit snel. Telde het bedrijf vier jaar geleden nog een handjevol werknemers, inmiddels werken er ruim dertig mensen. ‘En binnen een jaar zijn dat er hoop ik zestig. Grootste probleem is alleen de schaarste op de arbeidsmarkt.’
Overuren
Een ondernemer moet wel uit het goede hout gesneden zijn, weet Holsheimer. ‘Je moet kunnen relativeren. Tegen een stootje kunnen. Je eigen beperkingen kennen.’ Zelf heeft de directeur bijvoorbeeld een hekel aan financieel management. ‘Dat ligt me niet zo. Dat doe ik dus niet zelf; daar huur ik iemand voor in.’
Voor jonge starters heeft Holsheimer één belangrijke tip: kom met een uniek product en borduur niet voort op oude succesnummers. ‘Aan iets ‘ouds’ op een overvolle markt heb je niets.’ Jeroen Bijleveld (23) beaamt dat: ‘Je moet je onderscheiden van de rest. Da’s niet makkelijk, maar anders red je het niet. Daarbij dien je een harde werker te zijn, zonder negen-tot-vijf mentaliteit. En aangezien een ondernemer talloze overuren maakt, is het belangrijk dat je eventuele partner je steunt.’
Bijleveld spreekt uit ervaring. Sinds een jaar runt hij samen met Oliver Talens (26) Abyss IT Solutions in Breda. Het bedrijf houdt zich in hoofdzaak bezig met software-ontwikkeling. ‘In het begin schreven we vooral maatwerk voor vrienden en bekenden. Later is het relatie-netwerk professioneel uitgebreid.’ Inmiddels telt de onderneming zo’n twintig trouwe klanten. ‘Omdat we niet overal zelf heen kunnen, schakelen we regelmatig freelancers in.’
Het duo houdt zich sinds kort ook bezig met electronic commerce. ‘We ontwikkelen nieuwe diensten en toepassingen.’
Eerlijk
Beide directeuren studeerden af aan de Hogere Informatica Opleiding, Hogeschool Brabant. ‘Daar leg je een goede basis, maar volleerd ben je niet.’ Zo leverde het vaststellen van de tarieven de nodige problemen op. ‘Je wilt niet te hoog of te laag gaan. Dat is best nog lastig.’ Ook het ‘verkooppraatje’ ging niet vanzelf. ‘Hoe breng je iets aan de man? Hoe benader je de klant? De praktijk leert uiteindelijk: eerlijk duurt het langst.’
Het ondernemersschap bevalt beide starters uitstekend. ‘Onze droom is uitgekomen. Het is een uitdaging. We halen veel meer uit onszelf en als iets lukt, genieten we daarvan. Bovendien: als het misgaat heb je zo een vaste baan. Zeker met onze werkervaring.’ Maar liever blijven de twee zelfstandig ondernemer. Net als Hassan Maada (39), ooit werkzaam bij de gemeentepolitie. Zo’n twee jaar leidt Maada nu het in Amsterdam gevestigde bedrijf IT Support & Consulting. Van jongs af aan droomde hij al van een eigen zaak.
Geboren in Marokko, kwam Maada als kind naar Nederland. Op de basisschool had Maada nog wel eens moeite met de Nederlandse taal. Maar de jonge Marokkaan bleek een doorzetter: hij leerde perfect Nederlands spreken en voltooide uiteindelijk zijn studie elektronica aan de MTS. Na één jaar Informatica aan de Open Universiteit, behaalde Maada in ’97 ook nog eens zijn HBO-diploma. ‘Als ik iets wil, lukt het ook.’
Computers bieden veel functionaliteit, maar kleine ondernemers halen lang niet altijd het onderste uit de kan, weet de jonge ondernemer. In ’97 start hij zijn eigen automatiseringsbureau. ‘Nu leer ik het midden- en kleinbedrijf hoe je met de juiste inzet van IT meer winst kunt behalen.’ Maada spreekt de taal van de klant. Uit ervaring weet hij immers hoe lastig het kan zijn als je niet precies weet waar de ander het over heeft. ‘Zo noem ik een microprocessor altijd het hart van de computer’, verduidelijkt hij.
De directeur houdt van zijn zaak. En liefst ziet hij tevreden klanten. ‘Daar doe ik het voor.’ Maada heeft nog een grote droom: zijn bedrijf laten groeien. ‘IT is mijn passie.’