Oracle heeft het Nederlandse softwarebedrijf Tinoway gekocht. Met Tinoway ‘Mobile Field Service’ kunnen buitendienstmedewerkers draadloos toegang krijgen tot centrale bedrijfssystemen. De bedrijven werken sinds september al samen. Tinoway’s software gaat deel uitmaken van de Oracle-producten voor het beheer van klantrelaties.
Tinoway, opgericht in 1994, is gevestigd in Nieuwegein en heeft ongeveer vijfendertig mensen in dienst. "Het bedrijf en zijn medewerkers gaan deel uitmaken van onze R&D-organisatie. De vestiging in Nieuwegein zal in juni verhuizen naar ons pand in De Meern", aldus Rick Powles van Oracle’s crm-organisatie in Europa.
Baan
Tinoway heeft momenteel niet alleen een samenwerkingsverband met Oracle, maar ook met diens concurrent Baan. Het veluwse softwarebedrijf verkoopt Tinoway-producten onder de naam ‘Baan Service Remote’. "Die samenwerking kunnen we onder de huidige voorwaarden natuurlijk niet voortzetten. We willen met Baan praten over een nieuwe samenwerking. Zij zouden op het gebied van mobiele communicatie Oracle-producten kunnen verkopen", zegt Powles. Het is de vraag hoe realistisch dit scenario is.
Powles noemt mobiele communicatie een cruciale component voor zogenoemde frontoffice-applicaties. Service-medewerkers in ‘het veld’ kunnen via mobiele apparatuur klant-, product- en servicegegevens uit Oracle backoffice- en frontoffice-systemen halen.
Consolidatie
Na de stabilisatie op de erp-markt groeit de vraag naar softwaretoepassingen voor verkoop, marketing en service (crm), waartoe ook Tinoway behoort. De acquisitie van het Nederlandse bedrijf typeert de consolidatie die aan de gang is.