De volgende versie van Oracle’s erp-software zal volledig gebaseerd zijn op Internettechnologie. Het pakket, dat in september op de markt verschijnt, werd gedemonstreerd op de Oracle Applications Users Group in San Diego vorige week. Naast het traditionele erp-pakket, liet Oracle ook de nieuwste versie van zijn crm-software (customer relationship management) zien.
In navolging van de Internetdatabase Oracle 8i, kreeg het erp-pakket versienummer 11i en de crm-software versienummer 3i mee. Opvallend is de enorme aandacht die Oracle aan crm besteedt. Dat kan verklaard worden door de stagnatie in de erp- ofwel backoffice-markt en de explosieve groei van de crm- ofwel frontoffice-markt. Nu bedrijven als Siebel – die zich toeleggen op het beheer van klantrelaties – snel groeien proberen niet alleen Oracle, maar ook Baan en SAP een graantje mee te pikken van de nieuwe groeimarkt. "In januari of februari volgend jaar zal de verkoop van erp weer gaan lopen. Het millenniumargument geldt dan niet meer en er zijn nog genoeg bedrijven die behoefte hebben aan verbetering van hun processen", verwacht Ron Wohl, verantwoordelijk voor Oracle applicaties.
Grote installaties
Oracle 11i heeft een gebruikersinterface, dat eruit ziet als een Internetportaal en net als ‘Yahoo!’ kan worden aangepast aan de wensen van de gebruiker. Daarnaast biedt het pakket betere ondersteuning voor het draaien van grote installaties. Dat maakt het volgens Oracle mogelijk de software centraal op een grote server te draaien, om de kosten van beheer te drukken. Oracle hamert met zijn Internetsoftware op het kostenaspect. Ook het gebruik van een standaardbrowser, in plaats van client-software op de bureaumachine, heeft een gunstig effect op de beheerkosten.
Het concept van self-service zet verder door in de software van Oracle. "Niet alleen medewerkers, maar ook klanten en leveranciers kunnen zelf gegevens verwerken. Een klant kan bijvoorbeeld zelf zijn rekeningen betalen, zonder het gebruikelijke heen en weer geschuif van de transactie", aldus Wohl.
Wohl gaf toe dat de voorloper van de nieuwe erp-software, versie 10.7 teveel fouten bevat: "Dit pakket kent drie architecturen: karakter-georiënteerd, client/server en Internet. Omdat we in feite drie aparte versies moesten uitbrengen was de softwarekwaliteit niet van het niveau dat we graag hadden gezien. 11i is nog slechts op Internetarchitectuur gebaseerd en vijf keer zo intensief getest als andere versies."
Elektronische handel
De nieuwe crm-software verschijnt in mei en bestaat in totaal uit 35 modules, waaronder verkoop, marketing, callcenter en elektronische handel. Oracle is vastbesloten een grote rol te spelen op de snelstgroeiende softwaremarkt. Versie 3.0 heeft momenteel zo’n 150 gebruikers. Waren twee jaar geleden nog maar 25 medewerkers bezig met crm, momenteel zijn 650 ontwikkelaars toegewezen aan frontoffice, bijna eenderde van de totale ontwikkelafdeling die 2000 medewerkers telt.
Naast de integratie van CRM 3i met de eigen erp-software, biedt Oracle tevens een koppeling naar de R/3-software van SAP. Vanaf volgende maand is het mogelijk veertig Bapi’s (SAP’s applicatie interfaces) aan te sluiten op CRM 3i. Integratie met andere softwareproducten moeten in de toekomst lopen via Java-berichten en XML-interfaces (eXtended Markup Language).
‘Client/server is kolossale fout’
Vorig jaar al verklaarde Oracle-topman Larry Ellison client/server dood, ten gunste van architecturen op basis van Internettechnologie. Tijdens de Oracle Applications Users Group in San Diego deze week benadrukte de flamboyante Ellison nogmaals de kolossale fout die de IT-industrie gemaakt heeft met het grootschalig distribueren van gegevens over verschillende systemen.
De topman illustreerde de problemen met client/server met een verwijzing naar Oracle zelf. "Wij hebben zeventig personeelsdatabases verspreid over de wereld, en elk heeft zijn eigen backup. Het kost Oracle een fortuin om die bedrijfsinformatie op zo’n manier te versplinteren. We hebben met client/server de complexiteit op het bureau van gebruikers gebracht. Door deze fragmentatie weten we niet wat er aan de hand is in onze eigen bedrijven en hoeveel mensen er exact bij ons werken."
Om zijn gelijk te bewijzen keert Oracle momenteel zelf terug naar centrale informatieverwerking. De verschillende rekencentra, die nu nog zijn verspreid over de wereld, worden daarbij teruggebracht tot één groot centrum. Een tweede centrum dient als backup. "We gaan alles centraal verwerken: orders, administraties, voorraad. We gaan over naar één database op één server", aldus een strijdlustige Ellison. "Gebruikers kunnen met een standaardbrowser via Internet alle benodigde applicaties en gegevens benaderen."