Onze verslaggever Michiel Couzy houdt op de loopbaanpagina week in week uit de vinger aan de pols van het arbeidsfront. CAO’s, vraag en aanbod, beroepsveranderingen, reservebanken en natuurlijk de banenbarometer; de IT-sector is zeer dynamisch, zo leren zijn verslagen.
Deze week gaat hij op pagina 11 wat dieper in op het verschijnsel dat detacheerders er maar niet in lijken te slagen hun werknemers aansluitend van het ene project naar het andere te laten doorschuiven. Medewerkers zitten tijdelijk op de reservebank. ‘Verhuurders’ van automatiseerders vinden dat niet leuk, want op die manier valt er even niets te verdienen.
Alle bedrijven die hier last van hebben noemen ‘veranderingen in de markt’ als oorzaak. Onverwachte veranderingen wel te verstaan. Dat is opmerkelijk want gedetacheerde medewerkers zouden toch bij uitstek moeten fungeren als de voelhoorns van het bedrijf dat hen uitzendt. Zij lopen dagelijks bij klanten rond en zien wat er mis gaat en hoe klanten nieuwe behoeften formuleren.
In plaats van medewerkers goed te leren luisteren naar de signalen van hun klanten, geven veel ‘uitzendbedrijven’ er de voorkeur aan nieuwe trends (en dus nieuwe opleidingsbehoeften) te laten definiëren door softwareleveranciers en hun verwachtingen van de markt. Zijn de verwachtingen hooggespannen dan wordt er omgeschoold in het betreffende pakket. Blijkt later dat een bepaald pakket het toch niet gaat maken? Jammer dan. Een verandering in de markt. En zo blijven de reservebanken goed gevuld.