In het installeren van Linux of Windows op een PC zie ik geen verschil – er van uitgaande dat de ‘installateur’ ter zake kundig is, meent Maarten Ossevoort.
In het artikel ‘Linux ongeschikt als platform voor onderwijs’ (Computable, 9 april) stellen de auteurs M. Couzy en J. Bakker dat dit systeem niet geschikt is voor het onderwijs. Zij beweren dat beheer en installatie veel kennis en tijd vergen. Ook wordt aangegeven dat eindgebruikers het systeem ‘om zeep’ kunnen helpen.
Als reactie hierop mijn visie en ervaring met het gebruik van zowel Linux als Windows 95 of 98. Er van uitgaande dat de persoon die de installatie doet ter zake kundig is, zie ik geen verschil bij het installeren van een van beide systemen op een PC. Als bij Windows de drivers voor de hardware niet passen, is ook hier een lange weg te gaan.
Beheer is bij een KDE desktop-omgeving (een grafische schil rond Linux, red.) centraal mogelijk en de eindgebruikers kunnen deze instellingen niet wijzigen, in tegenstelling tot Windows 95 (zonder SMS).
Ook het gebruik van relatief gezien oude apparatuur biedt voordelen. Op een Pentium 100 (of zelf een 486DX) met 16Mb geheugen is het goed werken met Linux. Het lijkt erop dat het verhaal gesponsord is door Dell. Dit ziet oude apparatuur naar het onderwijs doorgeschoven worden. PC’s die met een juist besturingssysteem erop nog bruikbaar zijn ook. Weg onderwijsmarkt!
Centraal beheer
Nog een opmerking over Linux-kennis die je in huis zou moten hebben. Na installatie is er bijna geen onderhoud meer nodig buiten het installeren van applicaties (kan centraal) en beheer van de gebruikers (kan centraal). Ook leven we met internet, dus een centraal beheer is mogelijk.
Bijvoorbeeld vanuit de rekencentra van de universiteiten die dan ondersteuning van niveau kunnen bieden aan het onderwijs. Als bij het gebruik van Windows de ‘registry’ om zeep wordt geholpen, dient het gehele systeem opnieuw te worden geïnstalleerd – over robuustheid gesproken!
De opmerking dat de leerlingen in het bedrijfsleven met Windows gaan werken, slaat de plank geheel mis. In het onderwijs dienen concepten en werkmethoden onderwezen te worden. Het onderwijs is geen trainingsinstituut voor applicaties binnen het bedrijfsleven.
Ik hoop een wat genuanceerder beeld te hebben geschetst van Linux en Windows 95/98. Beide systemen hebben hun beperkingen.
De kennis van de beide auteurs is op niet meer gebaseerd dan uit de literatuur gehaalde wijsheid.
Maarten Ossevoort
Tiel
Reactie van de redactie
- Windows wordt standaard geleverd met een reeks drivers voor de meeste hardwarecomponenten. Bovendien zorgen de meeste hardwarefabrikanten ervoor dat hun producten werken onder Windows. De groeiende steun voor Linux is echter nog niet zover.
- Centraal beheer is mogelijk voor Linux mét KDE, en ook voor Windows mét extra software (SMS).
- Artikelen in Computable zijn nooit gesponsord.
- Windows is inderdaad niet robuust. Het gaat hier dan ook niet om het kiezen van het goede, maar om het minst lastige.
- Linux is sinds enige tijd ‘hip’ in de commerciële IT-wereld. De politiek hoort dergelijke geluiden en ziet mogelijkheden. Het is aan technici en vakbladen om hierop een juist licht te werpen. En inderdaad, zowel Linux als Windows hebben beperkingen. Het blijft behelpen met automatiseren.
nieuwsredacteur
Het lijkt me een zeer goed idee om nu (10 jaar na datum) het onderwerp van dit artikel nog eens opnieuw onder de loep te nemen; er is een ware inhaalslag geleverd door de open source gemeenschap en nadelen van Linux die voorheen wellicht van toepassing waren voor gebruik in het onderwijs zijn stomweg niet meer van toepassing. Vele distributies van Linux zijn inmiddels ronduit ‘volwassen’ te noemen, en wat betreft zaken als centraal beheer, veiligheid, stabiliteit, geschiktheid voor verschillende hardware en gebruikersvriendelijkheid denk ik dat er vele distributies zijn die inmiddels ver voorbijgegaan zijn aan producten die Microsoft levert. Stuurprogramma’s zijn niet meer een probleem te noemen, en het argument dat Linux oudere hardware opnieuw productief kan maken klopt meer dan ooit; de systeemeisen voor Vista en Windows7 zijn exorbitant, terwijl bijvoorbeeld Ubuntu comfortabel draait op een pc met slechts 256 MB RAM en een CPU met een performance rating vanaf 2000 (specificaties die voor XP al krap zijn!).
Er zijn vele steekhoudende redenen te noemen waarom open source thuishoort in het onderwijs (of beter gezegd: waarom Windows NIET thuishoort in het onderwijs). Naast natuurlijk de kosten is wat mij betreft vooral een moreel aspect belangrijk, namelijk dat het exclusief gebruik van Windows in het onderwijs bijdraagt aan de monopoliepositie van Microsoft; door kinderen van begin af aan te laten werken met Windows wordt precies bereikt wat Microsoft wil, namelijk het kweken van nieuwe klanten. Mensen willen het liefst werken met het besturingssysteem dat ze al kennen en stappen liever niet over op iets nieuws.