E-business in combinatie met knowledge management zullen binnen een jaar volkomen nieuwe concurrentieverhoudingen scheppen. Deze revolutie is veel ernstiger dan het lijkt en dat wordt te weinig beseft. De doorsnee ondernemer die weinig met computers doet weet niet wat hem ná het millenniumprobleem te wachten staat.
Het is als Columbus die in Amerika voet aan wal zet", zegt de Brit Martin Butler, visionair econoom – en tot nu toe de meest overtuigende analyticus van de gevolgen van de informatie- revolutie. "ondernemers die vasthouden aan hun huidige gewoonten en niet spoedig integraal de overstap maken naar e-business, zullen de concurrentieslag verliezen." Het VNO-NCW is het voor een flink deel met hem eens.
Ondernemers moeten stoppen met denken vanuit hun eigen aanbodzijde, maar de vraag, de elektronische markt, de klant voorop stellen. Daarna komt informatie – wat iets anders is dan data. Dat betekent ook ophouden met het verder automatiseren langs bestaande lijnen, want hoe efficiënt ook, het zal niet meer voldoen omdat de uitgangspunten verkeerd zijn. Vergeet dus ook erp maar – het heeft vaak teveel gekost, aldus Butler.
Gebruikersgroei
Hij benadrukt dat nooit eerder klanten zo snel en uitvoerig informatie konden krijgen over producten en diensten als nu via het web. En omdat het aantal webgebruikers dagelijks groeit, nemen daarmee ook hun wensen en verwachtingen toe.
Dat er sprake is van veel meer dan alleen invoering van Internet, beaamt VNO-NCW-secretaris ICT Paul de Graaf. Hij voorziet dat de 30.000 Nederlandse ondernemers die al vrij ver met ICT zijn, onder meer via edi (electronic data interchange), op tijd in zullen haken. Hij vindt dat slechts een kwart van alle 600.000 Nederlandse bedrijven zich de les hoeft aan te trekken. Wel is VNO-NCW bezig met een nota aan regering en parlement om de overheid tot een ambitieuzere aanpak te bewegen. En er is onlangs een niet-openbare brief over de ontwikkeling van ICT aan minister Jorritsma verstuurd.
Als voorbeeld van de snelle ontwikkeling noemt Butler Dixons Freeserve, de eerste gratis Internet-provider van Europa: gestart in september 1998, en nu met anderhalf miljoen abonnees de grootste van de UK. Recentelijk is 20 procent te koop aangeboden van het bedrijf dat geen penny winst maakt maar volgens beursanalisten nu 2,5 miljard pond waard is. Butler wijst erop dat nog nimmer in de geschiedenis een bedrijf in dit tempo zoveel waard is geworden.
Prioriteit stellen
De revolutie komt ongelofelijk snel. Daarom moeten bedrijven die willen overleven absolute prioriteit geven aan e-business. Dat begint met het voorop stellen van kennis en informatie (knowlegde management), gevolgd door Customer Asset Management, dat de tweede nieuwe grondslag van elk bedrijf moet vormen. Die klanten willen namelijk steeds vaker onmiddellijk online realtime info. Om daaraan te voldoen moeten bedrijven de grenzen tussen afdelingen slechten. Er dient een nieuwe afdeling ‘operations’ tussen de stafafdelingen en de directie te komen, die de elektronische processen integreert en de informatiestroom stuurt. Een flink probleem is, dat volledige overstap op e-business al gauw een jaar kan vergen.
Consequentie
De consequenties? Grote bedrijven, die nu al veel voerder zijn dan de meerderheid van de kleine, krijgen een enorme voorsprong. Het is nog niet eerder in de geschiedenis voorgekomen dat een bedrijf op wereldschaal een monopolie verwierf – zoals Microsoft dat nu heeft gedaan. Internetportalen worden de overheersende factor in het dagelijks leven – en opnieuw wil MSN daarin de grootste zijn. Bedrijfsportalen zullen onmisbaar worden. Zij verzamelen kennis, ordenen die, doseren hem, structureren hem – en bieden hem aan de klanten aan, razendsnel. Dat eist de consument. Het draait om kennis. Dat deed het altijd al, maar iedereen kan die nu razendsnel binnenkrijgen, voor wel heel weinig geld.