Automatiseringsbedrijven wapenen zich tegen overvolle reservebanken met werknemers die ze niet kunnen detacheren. Een goed zicht op de kwaliteiten van het personeel en tijdige aanpassing van de opleidingen aan de trends in de markt zijn onmisbaar in de strijd tegen wachtlijsten. Cap Gemini en Syntegra maken zich op voor de veranderende vraag van klanten.
Drie weken geleden meldde Computable dat automatiseerder Origin moeite heeft zijn mensen te detacheren bij opdrachtgevers. Personeelsmanager Henri Schijf gaf daarbij aan dat tussen de drie- en vierhonderd mensen op de reservebank zitten, in afwachting van een nieuwe opdracht. De kwaliteiten van de betreffende mensen sluit niet aan op de veranderende wensen van de markt.
Nieuw beleid
De vraag is dan ook hoe bedrijven met honderden automatiseerders in dienst een beleid kunnen opzetten, waardoor de werkgever ruim van te voren weet aan welke kwaliteiten behoefte is om vervolgens de werknemers de juiste bijscholing te kunnen bieden. "We zitten nu in een vergelijkbare situatie als in 1993", zegt directeur Wilbert Kieboom van Syntegra. "De vraag van de klanten verandert. Veel automatiseerders hebben hier nooit bij stilgestaan en beschikken nu niet over de juiste vaardigheden." Cap Gemini merkt bovendien dat het aantal opdrachten iets is afgenomen. "De markt is overigens nog steeds uitstekend. Vorig jaar was de situatie overhit", aldus Wim Heukels, directeur van de divisie verzekeringen en sociale zekerheid bij Cap Gemini.
Wachtkamer
Niet alleen bij Origin, ook bij Cap Gemini en Syntegra zit een aantal werknemers in de wachtkamer. Syntegra zegt dat het er niet meer dan tien zijn, op een totaal van ongeveer 1300 werknemers. Het beursgenoteerde Cap Gemini wil geen exacte aantallen geven, maar geeft wel aan dat mensen na afloop van een project over het algemeen vrij snel weer aan de slag kunnen. "Wij zorgen ervoor dat het personeel multi-inzetbaar is", zegt Heukels. Daarom volgt iedereen continu opleidingen. Verder zitten de werknemers niet langer dan vijftien maanden op hetzelfde project.
Cap Gemini moedigt werknemers aan opdrachten bij andere divisies te verrichten. "Er is bij ons veel verkeer tussen de afdelingen. Dat is goed. Een klant moet uit het gehele personeelsbestand kunnen putten. Verder houdt dit de inzetbaarheid van de werknemers op peil", aldus Heukels.
Systeem
Syntegra heeft onlangs het systeem Skill effectiveness ingevoerd dat de vaardigheden van de werknemers digitaal in kaart brengt. Het bedrijf kan op deze manier bij het samenstellen van een projectteam gebruik maken van een databank, met daarin de gegevens en capaciteiten van het personeel. Misschien nog wel belangrijker is dat Syntegra op deze manier kan nagaan of de werknemers voldoende geschoold zijn voor de nieuwe trends en technologieën.
De dochter van British Telecom heeft volgens Kieboom diverse onderzoeken verricht, waarbij de onderneming de kwaliteiten van het personeel vergeleek met de wensen van bedrijven. Mensen die niet volledig aan het nieuwe profiel voldoen, krijgen extra bijscholing. "Voorheen waren onze personeelsmanagers gericht op het zo snel mogelijk wegzetten van personeel. Nu houden ze zich meer bezig met begeleiding en opleidingen van hun mensen", aldus Kieboom.
Trendwatchers
Zowel Cap Gemini als Syntegra hebben teams samengesteld die de ontwikkelingen op de markt in de gaten houden. Deze trendwatchers gaan op reis, bezoeken congressen en onderhouden veel contacten. Op deze manier weten de bedrijven in een vroeg stadium welke trends te verwachten zijn; daar kunnen ze rekening mee houden bij de scholing van het personeel.
"Wij hanteren het sneeuwbal-principe", legt Heukels uit. "We selecteren uit alle landen een aantal specialisten. Deze mensen scholen zich bij in de nieuwe technologieën en verkondigen vervolgens als apostelen deze trend aan het thuisfront." Als voorbeeld van een nieuwe trend noemt Heukels de relatiebeheer-software van Siebel. "Wij hebben nu al mensen naar Siebel gestuurd. Als dit bedrijf het product vervolgens slecht verkoopt, hebben we pech. Maar deze werkwijze voorkomt wel verrassingen. Zo zijn we wel eens verrast door de ontwikkeling van spraakherkenning en speelden hier te laat op in. Dat zal ons niet meer overkomen."
Kieboom verwacht meer opdrachten binnen te krijgen op het gebied van erp-implementaties, elektronische handel en kennissystemen. Dat is toch wat anders dan de huidige portefeuille. Toch denkt Kieboom dat nu al ongeveer 50 procent van de werknemers klaargestoomd is voor bijvoorbeeld de opdrachten betreffende kennissystemen. "We zijn al drie jaar geleden gestart met de scholing op dit gebied."
Paar weken
Toch zitten er nog steeds dagelijks automatiseerders op de reservebank. Dat kan een paar weken duren. Deze mensen verrichten in de tussentijd interne opdrachten, of werken aan hun opleidingen. "Deze uren kunnen we uiteraard niet in rekening brengen. Maar, aan de andere kant hebben onze mensen ook af en toe een adempauze nodig", zegt Heukels.