Onderwijsminister Loek Hermans stelt de scholen per leerling minder geld voor IT beschikbaar dan was verwacht. Dit blijkt uit vertrouwelijk overleg tussen de landelijke besturenbonden en het ministerie.
Hermans handhaaft ondanks kritiek van de Tweede Kamer zijn plannen voor de aanleg van het landelijk onderwijsnetwerk Kennisnet. Op verzoek van het parlement zal het ministerie wel een kosten/baten-analyse maken, de prijzen van de aansluiting vergelijken met die van andere aanbieders en nagaan of prijsdifferentiatie mogelijk is.
De uitwerking van Hermans’ plannen moet eind april in het kabinet zijn besproken. In mei zal de minister opnieuw in overleg treden met de vaste kamercommissie voor onderwijs. Hierbij komt ook het technische eindrapport van CMG aan de orde over de Enertel-pilot. Als blijkt dat de pilot technisch een succes is en de overheid toch besluit het gehele project niet uit te voeren, ontvangt Enertel een schadeloosstelling van zeventien miljoen gulden. De beslissing over Kennisnet valt in augustus.
De oorspronkelijke plannen van voormalig onderwijsminister Ritzen zijn door het ontbreken van financiële dekking niet uitvoerbaar. Tot 2002 is 150 miljoen gulden structureel en ongeveer zevenhonderd miljoen gulden extra beschikbaar, terwijl in totaal 1,3 miljard gulden nodig was.
Bij de verdeling van de gelden maakt de minister geen onderscheid tussen leerlingen in het basisonderwijs, het voortgezet- en het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie. Volgens de huidige plannen ontvangen de scholen jaarlijks vanaf 1999 tot 2003 respectievelijk veertig, zestig, 65 en honderd gulden per leerling. Vanaf 2003 krijgen ze jaarlijks structureel honderd gulden per leerling.
Omdat de ‘voorhoedescholen’ al bedragen hebben ontvangen op basis van de ratio één computer per tien leerlingen, waren deze beter af dan de resterende scholen. Om dat gelijk te trekken, ontvangen deze scholen tot 2003 jaarlijks dertig gulden per leerling. Ze ontvingen reeds tweehonderd gulden per leerling.
Bert Zweers, rector van het Groningse Dollard College en bestuurslid van de vereniging voor schoolleiders, meent in een persoonlijke reactie dat deze plannen het definitieve failliet betekenen van het nog geen twee jaar geleden met veel bombarie aangekondigde programmaInvesteren in Voorsprong.