KPN heeft in navolging van andere ICT-bedrijven, gekozen voor een cao met flexibele arbeidsvoorwaarden.
De telecomaanbieder is gisteren met de vakbonden een nieuwe cao overeengekomen die loopt tot 1 april 2000. De salarissen gaan dit jaar met 3 procent omhoog. Verder kunnen werknemers kiezen voor het sparen, kopen of verkopen van vrije dagen. Hiermee kan de werkweek variëren tussen de 36 en 39 uur. Medewerkers mogen de gespaarde dagen gebruiken voor onder meer zorgverlof, een opleiding, een opfrisverlof (sabbatical leave), of voor de inkoop van pensioen.
De werknemers in de hogere loonschalen en jonge academici en hbo’ers kunnen roostervrije dagen en de 37-urige werkweek laten vallen. Daartegenover staat een toeslag van 8,5 procent van het salaris. De medewerkers van het nieuw te vormen call-center bedrijf van KPN vallen in een aparte cao.
A la carte
De onderneming en de vakbonden zullen nadere studies verrichten naar een verdere individualisering van de arbeidsvoorwaarden, de zogenaamde cao à la carte. In deze studies komt onder meer de vraag aan de orde welke arbeidsvoorwaarden geruild kunnen worden om te komen tot meer vrijheid in de keuze tussen arbeidsduur, verlof en geld. De partijen zullen zich tevens buigen over de werkdruk bij KPN en de mogelijkheden van telewerken. Werknemers die langer dan zeven jaar bij het bedrijf werken kunnen zich onderwerpen aan een periodiek inzetbaarheidsonderzoek. Op deze manier komt aan het licht of de kennis van deze mensen voldoende is voor de snel veranderende arbeidsmarkt. KPN stelt voor deze mensen een opleidingsbudget van 500 gulden per jaar beschikbaar. MC