Blijft Het Net? Martijn Hoogeveen, manager KPN Internet Services en de jongste multimedia-professor van Nederland, wil daarover geen misverstand laten bestaan. Hij organiseerde daarom een snelle ‘roadshow’ met maar liefst vijf van zijn collega’s om een twijfelende journalist voorgoed te overtuigen. Toch heeft Het Net geen 2 miljoen gebruikers zoals bij de start de target was, maar zo’n 400.000. Een misslag?
Welnee, vindt Hoogeveen, want elke dag komen er 500 gebruikers bij – op naar een totaal van zo’n 500.000 eind van dit jaar. Maar het is vooral de inhoud die is geëxplodeerd: van 250.000 pagina’s in april naar bijna 1.000.000 nu, en dat is vooral het afgelopen half jaar heel hard gegaan. Het aantal informatie-aanbieders ligt nu ver boven de 2500, terwijl het er begin dit jaar nog 700 waren. Dagelijks komen er zo’n 25 bij. En de samenwerking met Flexweb, de ‘doe het zelf’-afdeling voor mkb-ers, is begin oktober uitgebreid. Het Net in de lift?
De kritiek is weggeëbd, de gebruikers en bedrijven zijn toegestroomd. Daaruit kan een scherp waarnemer de volgende boodschap opmaken: ‘elk verschijnsel dat ook maar iets van een bruikbare wegwijzer of portal heeft – met een voldoende basis van informatie, kon het in 1998 in Nederland nog maken’. De morele steun voor de gebruiker en bewegwijzering geeft kennelijk de doorslag. Het Net redt het. Of dat ook voor nieuwe sites met ‘portal’-aspiraties geldt, bijvoorbeeld Boeknet, is de vraag. En of de golf van gratis providers met echt compleet Internet – in Nederland nu twee, Wish en Castel, in het Verenigd Koninkrijk al vijf – veel invloed zal hebben? Hoogeveen verwacht van niet. Hij denkt dat Internet-toegang straks bij de wasmiddelen wordt weggegeven. Maar elke vorm van service heeft zijn eigen aantrekkingskracht.
Nog even recapituleren. Terug naar Internet in Business begin oktober ’97 in de RAI, toen Het Net werd geïntroduceerd. Het Net-cd’s worden elk levend wezen op de beurs met doortastend geweld in de maag gesplitst. Een stormpje van kritiek steekt op: in kranten wordt Het Net gehekeld als kinderspul, en concurrerende providers binnen de NLIP weten zelfs kamerleden tot vragen te bewegen over mogelijke verborgen voordelen voor KPN in deze move. Maar het waait weer over, al komt Het Net wel wat aangeslagen uit de strijd tevoorschijn, en het gaat de maanden daarna ‘low-profile’ door het leven.
Gestage groei
Er kwam nog een enquête onder bijna duizend internetters op Planet Internet – ook van KPN, en de uitslag was deels afwijzend vanwege vermeende concurrentievervalsing, deels positief. Maar Het Plantje schiet wortel, bij waarschijnlijk minder pretentieuze, wat oudere Nederlanders – die gewoon voor weinig geld willen e-mailen, en even willen kijken in het telefoonboek of in de elektronische Uitkrant (in het Nederlands) – zodat ze door de bomen het bos blijven zien. En die in seks geloven, want daarvan biedt Het Net ook voldoende. Intussen zijn er ruim 130.000 e-mail-abonnees voor 5 gulden, en 80.000 daarvan zijn actieve gebruikers, meldt Hoogeveen.
Opmerkelijk is het sterk gestegen feitelijke gebruik, af te lezen aan het aantal pageviews, nu bijna 400.000 per dag. Misschien niet zo opmerkelijk, gezien de nu meer dan tweeduizend informatie-aanbieders (waarbij zeshonderd die door de verbinding met Vuurwerk binnenkomen), en Het Net beschikt nu over 1.000.000 geïndexeerde pagina’s. Hoogeveen wijst er op dat KPN zelf niet precies weet hoeveel informatie-aanbieders er werkelijk zijn, omdat die ook via andere links, zoals Trefpunt binnenkomen. Het begint dus al op een ‘echt Net’ te lijken.
Kritische massa bereikt
De fase van de kritische massa is nu duidelijk bereikt, geholpen door enkele simpele vernieuwingen die het publiek zeker aanspreken zoals de nieuwe gratis downloads van bijvoorbeeld de nieuwe Quake-server en door chatten. Ook basale internet-telefonie – tot nu toe vloeken in de KPN-kerk – is mogelijk, half februari is de proef daarmee gestart. Tegelijk bellen en ‘HetNetten’. Zelfs Netmeeting, een video-chat. Netfax is ook zo’n simpele gadget: bestaat al twee jaar, maar op Het Net gezet heeft het hier en nu opeens een functie voor particulieren die in Nederland of daarbuiten aan iemand willen faxen, maar zelf geen fax hebben. Ook e-mail-to-gsm hoort daarbij.
Dat lijkt allemaal nauwelijks meer op het kinderbadje van weleer. Overigens heeft Hoogeveen geen enkele maal de term ‘huisvrouw’ in de mond genomen, voorheen een voorname doelgroep. Maar al deze resultaten bij elkaar zijn nog bij lange na niet genoeg om de aanvankelijke investering van 600 miljoen gulden in de snelle IP-backbone te wettigen. Deze wordt overigens niet alleen voor Het Net gebruikt. Het eerste doel van Het Net was aanvankelijk eenvoudige Nederlanders, zeg maar Het Volk, Internet-rijp te maken, om niet te zeggen te laten snakken naar echt Internet. Dat is volgens Hoogeveen gelukt, maar tegelijkertijd heeft Het Net ook zijn eigen aanhang gekweekt. Van de 500.000 gebruikers zijn er 175.000 doorgestroomd (en weer vervangen door nieuw), terwijl 40.000 gebruikers ‘zich definitief hebben afgekeerd van de elektronische snelweg’ zoals hij het formuleert.
Eigen stijl
Portal Het Net wil nu een echte ‘portal’ zijn, met een eigen stijl, met alle benodigde informatie zoals nieuws, webgids, e-mailgids, rubrieken voor jongeren en voor vrouwen, chatten en nieuwsgroepen, met zijn marktplaatsen, shareware en volledig zoeken via ‘Sherlock’. En iedere doelgroep heeft recht op zijn eigen ‘portal’. Dat een ‘portal’ ook een community moet hebben, of zelfs daaruit kan groeien, is al langer duidelijk, maar Het Net heeft die gedachte na enige aarzeling ook omarmd.
Een belangrijke uitbreiding vormt de volledige e-handel: I-Pay, creditcards, beveiliging, en vooral de nieuwste ontdekking, de ‘Call me’-button. Dat is een eenvoudige ‘button’ die de bezoeker direct in contact brengt met bijvoorbeeld een verkoper. De Ohra-site mag ermee pionieren, en het zal wel geen toeval zijn dat de grote baas van KPN, Wim Dik, tevens commissaris van dat bedrijf is. Technisch is dit geavanceerd, omdat er tegelijk gebeld en gesurfd wordt over één lijn. Op Internet in Business heeft KPN z’n diensten voor elektronische handel geïntroduceerd, met Bruna als eerste klant. Die omvatten een winkelcentrum met e-winkelwagens, e-catalogi en betaalsystemen, geheel compleet. Een site door KPN laten maken kost 2000 gulden, plus 250 gulden per maand, exclusief eventuele ‘hosting’. Dat is wat aan de dure kant.
Samenwerking met Flexweb
KPN levert natuurlijk ook ‘hosting’ voor Het Net, desgewenst in combinatie met het Web. Bij 250 Mbyte per maand begint het tarief voor Het Net bij 175 gulden. Bij uitsluitend aanwezigheid op Het Net gebruikt KPN ‘frame relay’, en bij tegelijkertijd Het Net en het Web loopt de verbinding via KPN Internet Services.
De samenwerking van KPN met Flexweb lijkt interessant, en met name goedkoper. Wie trouwens van KPN Telecom via 0800-0403 informatie wil over het maken van sites, moet veel geduld hebben. Flexweb levert de dienst nu een jaar en biedt sinds begin oktober de mogelijkheid voor een gratis homepage (eenmalige plaatsingskosten 150 gulden). Op zowel Het Net als op Internet, en via de site http://www.flexweb.nl of http://flexweb.kpn-telecom.nl kan elke e-winkelier zijn eigen site aanmaken. Over ongeveer twee maanden komt daar de module e-betaling bij. Een abonnement voor onderhoud en ‘hosting’ kost zo’n 150 gulden. Als Flexweb-mensen de site bouwen kost dat 450 gulden voor twintig pagina’s. Flexweb is een onderdeel van Insite, het bedrijf dat de Wehkamp en Megapool-sites maakt.
De vergelijking met e-Trade dringt zich op. Het Net biedt nu echter een aantrekkelijke omgeving voor bezoekers, wat e-Trade, met z’n bijna 25.000 meest slapende deelnemers nog moet missen, hoewel daaraan wordt gewerkt. KPN ligt wel een stap voor, al was dat een jaar geleden niet zo gepland. Het Net biedt nu vier complete hoofdfuncties: een ‘e-commerce’-centrum, een ‘portal’ voor adverteerders, een ‘community’ en een communicatiecentrum dat niet alleen de jongste telecom-grappen biedt, maar dat ook zal blijven doen vanwege de makkelijke telefoon-connectie binnen het eigen bedrijf. Daardoor zal de multimedia-functie hier een van de voornamere ontwikkelingen laten zien. Wie nu de Nederlandse ‘portals’ opsomt, zal Het Net niet meer kunnen overslaan.
Arthur Graaff, freelance medewerker