Linux is niet geschikt als IT-platform voor het onderwijs. Dit is de mening van een aantal deskundigen. Zij reageren op de suggestie van Tweede Kamerlid Ursie Lambrechts (D66). Zij pleitte in het parlement voor de mogelijkheden van het open en goedkope besturingssysteem.
Tijdens het debat over de ICT-plannen van Onderwijsminister Loek Hermans opende Lambrechts de discussie over het gebruik van Linux. Aanleiding hiervoor is in haar ogen de passiviteit van de minister op het gebied van software-ontwikkeling voor het onderwijs. Hermans stelt immers de ontwikkeling van Kennisnet, het gesloten netwerk voor het onderwijs, centraal in zijn ICT-plannen. Daardoor dreigt de aanschaf van de benodigde computers en software in het gedrang te komen.
Als de bewindsman onvoldoende aandacht besteedt aan softwareontwikkeling, betekent dit volgens Lambrechts een impliciete keuze voor het besturingssysteem Windows als platform voor het onderwijs. Het Kamerlid heeft daarover haar bedenkingen. "Windows is een dure optie. Microsoft brengt veel nieuwe upgrades op de markt. Dat kost geld en maakt het systeem moeilijk beheerbaar."
Niet alle opwaarderingen zijn echter noodzakelijk en de meest essentiële daarvan zijn gratis verkrijgbaar bij de leverancier. Ook Linux kent, net zoals de meeste software, veel opwaarderingen. Bovendien moet de niet-technische gebruiker die zelf maar bijeen zien te puzzelen, afhankelijk van computer en componenten. Grafische gebruikersinterfaces voor Linux vereenvoudigen het gebruik weliswaar, maar de installatie daarvan is ook geen sinecure.
Andere landen
De politica vroeg tijdens het debat in de Kamercommissie aandacht voor Linux. "In landen als Frankrijk en Mexico zijn ze ook op Linux overgegaan", voegt ze later toe. "Het is in mijn ogen de moeite waard om te kijken wat de ontwikkeling precies betekent." Het open karakter van het platform-onafhankelijke besturingssysteem Linux spreekt Lambrechts "vanuit een democratisch oogpunt" erg aan.
Verder noemt ze als voordelen het kosteloze gebruik, de onafhankelijkheid van welke firma dan ook en de mogelijkheden van Linux om op oudere systemen te draaien. Haar collega-Kamerlid Marleen Barth (PvdA) plaatste al tijdens het debat vraagtekens bij het pleidooi van Lambrechts. "De meeste toepassingen draaien op Windows en er bestaat voor Linux geen centraal beheer. Moeten de scholen bij problemen kijken naar de Internet-nieuwsgroepen?"
Hoge kosten
Nico Verspaget, bij Dell verantwoordelijk voor de onderwijsmarkt, is ook niet enthousiast over Linux als platform voor het onderwijs. "De exploitatiekosten zijn hoog. De scholen moeten namelijk wel de kennis in huis halen." Het freeware besturingssysteem dankt namelijk zowel ontstaan als bestaan aan techneuten. Zij willen veel aan hun systemen kunnen veranderen. Deze hoge mate van technische controle betekent echter ook dat onvoorzichtige of niet-kundige gebruikers zeer eenvoudig computers om zeep kunnen helpen.
De onafhankelijkheid van Microsoft noemt Verspaget een raar verhaal. "Waarom zouden scholen de kinderen leren werken met Linux als ze later in de praktijk met Windows te maken krijgen?" Dell levert overigens naast Windows ook Linux op zijn systemen, mits de klant daar specifiek om vraagt.
Gek
Bob Hofman, ICT-adviseur aan de hogeschool van Arnhem en Nijmegen en bestuurslid van de vereniging voor informatietechnologie in het onderwijs (I&I), ziet evenmin iets in de suggestie van Lambrechts. "Scholen zullen wel gek zijn om Linux te gaan gebruiken als ze de kennis niet in huis hebben. Ik denk dat mevrouw Lambrechts met de hype meepraat. Ik vind het onbegrijpelijk dat politici zich hiermee bezighouden." Met name het argument dat Linux goed op oudere apparatuur draait schiet Hofman in het verkeerde keelgat. "Oudere apparatuur? Zorg dan voor nieuwe spullen!"
Ursie Lambrechts laat zich momenteel door deskundigen inlichten. Ze wil de discussie voortzetten als minister Hermans in mei de details van zijn plannen bekend maakt. Dat er behoefte bestaat aan deze discussie staat voor de parlementariër buiten kijf, want ze ontving inmiddels een ongeëvenaard aantal reacties op haar suggesties.