Goed beschouwd komt de aankondiging van Microsoft dat het zijn organisatie drastisch omgooit rijkelijk laat. De reeds jaren achtereen beleden ‘customer focus’ liep blijkbaar al even lang niet in de pas met het interne bedrijfsmodel. Dat is namelijk volstrekt gedefinieerd langs de lijnen der techniek.
Gates stelt dat de reorganisatie niets te maken heeft met de rechtszaak die nu loopt tegen zijn bedrijf. Hierop valt mijns inziens wel wat af te dingen.
Het verwijt dat Microsoft in de rechtszaak wordt gemaakt, is dat het haar dominantie in techniek en marktaandeel in het ene segment (besturingssystemen) heeft aangewend om nieuwe dominantie te verwerven in een ander segment: Internet. Omdat het bedrijf op technologische grondslag is ingedeeld, werd dit spel voor de buitenwacht zo zichtbaar.
Het model dat het bedrijf nu voorstaat, waarbij activiteiten worden gegroepeerd rond klantengroepen, maakt het minder zichtbaar hoe de onderliggende technologie binnen Microsoft wordt uitgewisseld. En dus ook hoe technologische voorsprong op het ene gebied gebruikt wordt ten behoeve van andere gebieden.
Had Microsoft er niet beter aan gedaan veel eerder af te stappen van haar organisatievorm. Dan was in ieder geval minder pijnlijk duidelijk geworden hoe het bedrijf een voorsprong op het ene gebied heeft geprobeerd uit te baten ten behoeve van nieuwe terreinen. Dit staat natuurlijk nog helemaal los van de vraag of Microsoft de anti-kartelregels heeft overtreden.