De invoering van ICT in het hoger onderwijs stuit volgens de samenwerkingsorganisatie voor het hoger onderwijs (Surf) op een aantal problemen.
De implementatie verloopt moeizamer dan bestuurlijk gewenst. Allereerst blijft de ontwikkeling van digitale leerstofmodules achter. Verder is de scholing van docenten op het gebied van ICT-toepassingen nog onvoldoende. Ook de onvoldragen technische infrastructuur noemt de organisatie als knelpunt. Door deze problemen blijven de innovatieve toepassingen van ICT in het onderwijs achter. Dit staat in het concept meerjarenplan Surf Educatiefonds 1999-2002. Flinke investeringen zijn derhalve noodzakelijk, concludeert Surf. Het Educatiefonds moet hiervoor een aanzet geven.
Projecten
Het Educatiefonds richt zich voornamelijk op vernieuwingsprojecten op het gebied van ICT in het onderwijs. Hierbij gaat het om onderwijsprogramma’s waarbij inzet van ICT een belangrijke rol speelt. Naast deze kernactiviteit richt Surf zich met het fonds op scholingsprogramma’s voor docenten, onderzoeksprogramma’s waarbij de ontwikkelingen van ICT in het onderwijs worden gevolgd en de opzet van een expertisecentrum. Dit laatste initiatief moet docenten ondersteunen bij de ontwikkelingen van het onderwijs. Dit moet gebeuren door kennis te bundelen in een centrum dat elektronische toegankelijk is.
Aanbesteding
De Stichting Surf zal dit jaar een aanbesteding starten voor ICT-onderwijsprojecten van universiteiten en hogescholen. De samenwerkingsorganisatie heeft hiervoor vier miljoen gulden beschikbaar gesteld. Eerder dit jaar stelde minister Loek Hermans van Onderwijs voor dit fonds een startsubsidie van 4,5 miljoen gulden voor 1999 in het vooruitzicht. Surf heeft een verzoek ingediend voor een subsidie van twintig miljoen voor de overige jaren tot 2002. Het bestuur van Surf zal het meerjarenplan op 28 april vaststellen. MC