Softwareleverancier SAS Institute overweegt een gang naar de beurs. Het primaire doel is zijn naamsbekendheid op te vijzelen. Beide oprichters, algemeen directeur Jim Goodnight en senior vice president John Hall, bezitten respectievelijk twee- en eenderde van het aandelenkapitaal.
"We hebben het geld niet nodig, maar als publiek verhandelbaar bedrijf krijgen we misschien meer aandacht in de pers", verklaarde Goodnight.
In 1998 behaalde SAS Institute een omzet van 871 miljoen dollar, een groei van 16 procent vergeleken met 1997. SAS is het grootste niet-beursgenoteerde softwarebedrijf ter wereld. Met beursgenoteerde softwarebedrijven als SAP en Oracle meegerekend, neemt SAS de tiende plaats in. Het bedrijf is eigenlijk alleen bekend bij zijn klanten. Analisten noemen dat een nadeel, vooral nu concurrenten zich steeds breder profileren en het marktsegment van SAS betreden. Het bedrijf heeft door de jaren heen de toepasselijke naam ‘stille gigant’ meegekregen.
Naast de beursgang, die binnen nu en ‘een aantal jaren’ plaats moet vinden, heeft SAS nog meer pijlen op zijn boog. Afgelopen februari riep het een wereldwijde marketing-divisie in het leven. Deze moet de marketingboodschap en het beeld van de onderneming duidelijker naar voren brengen. "We blijven ons concentreren op de wensen en eisen van onze klanten, maar we gaan ook scherper en consistenter aan marketing werken", aldus Goodnight.