Softwareleverancier Oracle heeft het afgelopen jaar substantiële groei geboekt op de erp-markt. Dit was de belangrijkste boodschap van het bedrijf op Oracle Applications Users Group (Oaug) in Barcelona. Ook is afgelopen jaar het partnerkanaal uitgebouwd en zijn ontevreden klanten geholpen. Productaankondigingen bleven uit.
Pier Carlo Falotti, Oracle’s directeur Europa, beloofde vorig jaar in Nice, tijdens de eerste Oaug bijeenkomst in Europa, dat het aantal ontevreden klanten teruggedrongen moest worden. "Van de honderdveertig klanten met klachten zijn er nog maar 24 over", verklaarde Falotti vorige week. Terwijl de groeicijfers van concurrenten op de erp-markt dicht tegen nul aankruipen, claimt Oracle met 22 procent te groeien.
Zelfverzekerd
Oracle trad zelfverzekerd naar voren op de gebruikersbijeenkomst, niet ongebruikelijk voor de softwareleverancier. Het bedrijf levert naast erp ook software voor analyse, supply chain– en customer relationship management. Samen met de Internettechnologie als basisarchitectuur geeft dat een voorsprong op de concurrentie, aldus Oracle.
De uitspraken van operationeel directeur Ray Lane, desgevraagd over de rol van concurrenten op de ontluikende en snelgroeiende markt voor frontoffice-toepassingen, zijn tekenend voor Oracle’s houding: "Baans Aurum wint misschien een aantal klanten, maar dat mag niet verward worden met marktleiderschap. Dat blijft behouden aan Oracle en Siebel. SAP zal een poging wagen, maar falen. Wij bieden namelijk integratie tussen Oracle Front Office en SAP Financials. Met onze voorsprong in functionaliteit en met ons Internetplatform staat SAP buiten spel."
Teleurgesteld
Gebruikers waren echter teleurgesteld over het geringe informatiegehalte van de Oaug. Naast contacten met andere Oracle-klanten, hadden de meeste gebruikers meer nieuws verwacht. "Wij gebruiken Oracle Financials, en zijn daar tevreden over, maar er is hier nauwelijks iets nieuws te zien", typeerde een teleurgestelde gebruiker van de Belgische Rijkswacht de heersende sfeer.
Oracle deed in de marge van het evenement een tweetal aankondigingen zonder veel ophef. Het implementatieprogramma Fast Forward gaat verschijnen op de Europese middenmarkt. Bij dit initiatief wordt volgens een vaste prijs en een gegarandeerde opleverdatum Oracle-software op eenvoudige wijze geïmplementeerd. Ook nieuw zijn de Oracle Business Models, modellen waarin gebruikers bedrijfsprocessen kunnen vastleggen en de implementatie van de software kunnen sturen.
Partnerkanaal
Oracle heeft geïnvesteerd in het optuigen van het partnerkanaal. "De afgelopen twaalf tot 24 maanden hebben we initiatieven gestart met managementconsultants, ’the big five’, en met systeemintegrators als Cap Gemini. Samen met de 2500 medewerkers van onszelf, zijn daarmee in totaal bijna zesduizend mensen in Europa bezig met Oracle Applications", aldus Falotti, die zei geen conflicten te willen hebben met zijn partners, zoals in het verleden weleens voorkwam. Oracle richt zich daarom niet op managementconsultancy, maar in de eerste plaats op technische ondersteuning.
Internet
Versie 11 van Oracle Applications is al enige tijd op de markt. Het kenmerkt zich vooral door de grote rol die Internettechnologie erin speelt. Het pakket draait centraal en wordt vanuit de werkplek met een browser benadert. "Omdat de applicatiesoftware centraal op een professioneel beheerde server draait en gebruikers op de werkplek niet meer dan een standaardbrowser nodig hebben, is deze oplossing goedkoop, onderhoudbaar en snel in gebruik te nemen", zegt Ron Wohl, verantwoordelijk voor de productontwikkeling van Oracle Applications.
Van de tweeduizend klanten werken er momenteel 75 met de Internetversie, vijfhonderd zitten in een migratiefase vanuit een eerdere versie. Volgens Falotti heeft geen enkele klant klachten geuit over de nieuwe Internetbasis onder Oracle’s software.