EDS Nederland start in april een grote reorganisatie. Dit heeft het bedrijf gemeld bij de ondernemingsraad en vakbonden. Door deze operatie, die onderdeel uitmaakt van een wereldwijde herstructurering, zullen 90 tot 95 werknemers van functie moeten veranderen. De onderneming zegt dat niemand voor zijn baan hoeft te vrezen.
De IT-dienstverlener wil zich meer richten op specifieke marktsegmenten om sneller in te kunnen spelen op de ontwikkelingen. Het gaat dan met name om diensten als erp-beheer, detachering en werkplek-management. Dit betekent dat de werknemers zich moeten omscholen voor deze diensten. Verder gaat EDS een aantal helpdesk-activiteiten en managementcentra samenvoegen. De onderneming neemt tevens alle activiteiten onder de loep en zal onrendabele opdrachten afkopen. Dit alles heeft tot gevolg dat 90 à 95 werknemers een andere functie krijgen.
De operatie in Nederland maakt onderdeel uit van een wereldwijde reorganisatie. De nieuwe topman Richard Brown heeft hiervoor de aanzet gegeven. Analisten voorspelden al bij zijn aantreden in januari van dit jaar dat Brown de bezem door de organisatie zou halen. "In Amerika heeft een nieuwe directeur ongeveer honderd dagen om zich waar te maken tegenover de beleggers. In deze periode moet hij een signaal afgeven", verklaart Wim Burggraaf van vakbond CNV de ontwikkelingen.
Advies OR
EDS Nederland heeft in een vroeg stadium de vakbonden en ondernemingsraad (OR) geïnformeerd. Burggraaf kan leven met het verhaal van de onderneming. De OR heeft nog geen oordeel gevormd. Het medezeggenschapsorgaan heeft pas enkele dagen geleden de plannen onder ogen gekregen. Bovendien zijn de details nog niet bekend. Volgens voorzitter Rob Korevaar zal de OR binnen enkele weken een advies geven. "Ik kan op voorhand niet zeggen dat we de plannen onderschrijven."
Burggraaf gaat ervan uit dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Korevaar sluit zich hierbij aan, hoewel hij niet uitsluit dat een handvol mensen toch vertrekt. Volgens woordvoerder Kris Poté van EDS, hoeft niemand zich zorgen te maken. Als een functie vervalt, zal het bedrijf eerst proberen de werknemer op een andere positie binnen de organisatie te plaatsen. Lukt dit niet, dan kan het personeelslid scholing voor een andere functie volgen. Heeft deze studie geen succes, dan komt de werknemer in aanmerking voor detachering via een uitzendbureau. EDS blijft in dit geval de werkgever. Een vertrek komt pas als laatste optie in aanmerking, maar dan wel in het kader van een sociaal plan. De betrokken partijen onderhandelen binnenkort over dit plan.
Problemen
De reorganisatie kan genoeg problemen opleveren; wat gebeurt er als een Utrechtse werknemer een nieuwe functie krijgt in het zuiden van het land? En wie bepaalt of de voorgestelde functie passend is? "Een werknemer zou bijvoorbeeld één keer mogen weigeren", blikt Burggraaf vooruit. "Verder moeten we voorkomen dat EDS de reorganisatie gebruikt om mensen die niet functioneren van functie te laten veranderen."
De plannen zullen ongetwijfeld onrust veroorzaken onder het personeel. Korevaar verwacht dat veel werknemers zullen terugdenken aan eerdere reorganisaties, die volgens betrokkenen veel pijn hebben veroorzaakt.