Voor Hans Pennings (31) staat één ding vast: ooit begint hij zijn eigen zaak. "Misschien iets met marketing en pr. Of een Internet-bedrijfje." Vooralsnog werkt Pennings als marketingmanager voor Hyperion, een Amerikaanse leverancier van financiële software.
In zijn huidige werk bedenkt Pennings voortdurend "nieuwe plannen". Financiële software verkoop je niet in één dag. "Een verkoper is vaak maanden bezig met een deal. Achteraf kijk ik altijd waarom een klant voor onze software heeft gekozen. Ook probeer ik erachter te komen waarom een deal mislukt. Persoonlijk contact tussen klant en verkoper blijkt dan vaak van doorslaggevend belang. Verkopers moet je dus niet willekeurig inzetten; ze moeten passen bij de klant."
Hij is altijd met zijn werk bezig. "Omdat ik aan het eind van de dag vaak moet bellen met het Europees kantoor in Engeland wordt het vaak laat. Ook ’s avonds komt de portable meer dan eens op tafel. Gelukkig hebben mijn vriendin en ik dezelfde hobby. Tijdens het seizoen vind je ons op het hockeyveld van Rood Zwart in Aerdenhout."
Pennings is erg enthousiast over zijn vooropleiding, de HEAO Small Business in Haarlem. "Dankzij die studie beschik je over een mooie trukendoos." Hij onderhoudt nog altijd contacten met zijn oude studiemakkers. "Ik ben bestuurlid bij de Stichting Bachelor Small Business. Het is een hecht netwerk, waarin we altijd veel ideeën uitwisselen. Een headhunter zou zijn vingers aflikken bij ons adressenbestand. De meesten van ons maken flitsende carrières, maar toch blijft de vriendenband."
Zalm
"Het juiste idee op het juiste moment, daar gaat het om", meent Pennings. "In mijn eerste baan heb ik daar mooie voorbeelden van gezien. Voor een zalmrokerij uit Volendam schreef ik toen het businessplan. De man van de zalmrokerij wist dat de beste zalm uit de wateren bij Kamchatka komt. Tijdens het communisme was dit Russische schiereiland niet toegankelijk voor bedrijven uit het Westen. Maar met het vallen van de Berlijnse Muur zag de Volendammer zijn kans; hij zette een aardig ruilhandeltje op. Zijn bedrijf bood hagelslag en andere levensmiddelen in ruil voor mooie zalm. Dat lijkt vreemd, want je zou eerder luxe goederen of harde valuta verwachten. Maar je hebt natuurlijk het risico van diefstal en corruptie. Hagelslag is dan een goed alternatief: dat is alleen te gebruiken als broodbeleg en dus niet zo interessant voor criminelen."