"In de toekomst hebben huizen een computer in de meterkast. Die bestuurt het netwerk thuis. Bewoners gebruiken de pc niet alleen voor zakelijke toepassingen, maar ook voor teleshoppen en spelletjes." Zo voorspelt Rob Burgerhoudt, manager components desk bij distributeur Computer 2000. Hij durft geen uitspraak te doen wanneer het huis van de toekomst werkelijkheid zal zijn. "De techniek is er nu al. Denk aan Java en Jini. Over vijf jaar is het mogelijk dat nieuwbouwhuizen een CPU in de meterkast hebben en een netwerk met aansluitingen in alle vertrekken.
Java, de taal die op elke computer werkt, is nu vier jaar oud en heeft zich inmiddels bewezen. Het netwerkconcept Jini zit nog in de experimentfase, maar is al wel omarmd door zo’n veertig grote bedrijven uit de elektronica- en computerindustrie. Jini moet er straks voor zorgen dat allerlei apparaten probleemloos in een netwerk met elkaar verbonden kunnen worden. Burgerhoudt signaleert een scheiding in de markt voor personal computers. "Intensieve gebruikers willen thuis een computer waar ze veel mee kunnen. Ze spelen ingewikkelde spelletjes en experimenteren met muziek en video." Op de werkplek wordt dat immers moeilijker. "Systeembeheerders worden strenger. Ze zien erop toe dat spelletjes van het net verdwijnen. Geluid is al helemaal uit den boze. Dat is hinderlijk voor de collega’s en verlaagt de productiviteit." Deze scheiding in PC-gebruik thuis en op het werk heeft ingrijpende gevolgen voor de dealers, stelt hij. "De thuismarkt is rijp voor computers met veel toeters en bellen. Bij het bedrijfsleven is soberheid troef. Daar is juist vraag naar gestripte personal computers, zoals netwerkcomputers en varianten daarop."
Balans
De markt voor componenten heeft voor Burgerhoudt geen geheimen meer. "Een paar jaar geleden deed KPMG een onderzoek naar distributietrends in de componentenhandel. De belangrijkste conclusie luidde: ‘get big, get niche, or get out’. Wij hebben goed geluisterd: Computer 2000 is de laatste jaren flink gegroeid. Met 3500 man hebben we nu een jaaromzet van ruim tien miljard gulden." Maar, waarschuwt de jonge manager, verlies jezelf nooit uit het oog. "Natuurlijk ben ik ambitieus. Ik wil een zo hoog mogelijke positie bereiken. Maar niet ten koste van alles. In een vorige werkkring was ik commercieel directeur. De arbeidsvreugde was er niet. Daarom zoek ik de balans tussen een baan met veel verantwoordelijkheid en plezier in mijn werk."