Na het afronden van zijn foto-opleiding aan de kunstacademie in Den Haag werkte Jeroen Loeffen, inmiddels commercieel manager bij Teledynamics, bij verschillende reclamefotografen. Met cineast Louis van Gasteren maakte hij een aantal films. Later legde Loeffen zich toe op het vervaardigen van computergraphics voor audiovisuele toepassingen. Inmiddels heeft het callcenter zijn hart gestolen. "
Het creatieve aspect van de ICT-industrie heeft mij altijd geboeid. De afgelopen jaren ben ik er wel achter gekomen dat ik diep in mijn hart gewoon een koopman ben die met het verdiende geld constant iets nieuws wil scheppen." Het bloed kruipt kennelijk waar het niet gaan kan, want Loeffen komt uit een echte ondernemersfamilie. Geld verdienen is dan een tweede natuur. Toch vindt hij geld niet het belangrijkste. "Ik ben een echte levensgenieter en besteed veel tijd aan mijn gezin. Ik vind het onzin om heel lange dagen te maken. Goede invallen krijg je ook onder de douche."
Het aantal callcenters groeit nog steeds, constateert Loeffen. Vooral in de ICT-industrie zetten bedrijven deze ‘belfabrieken’ in voor service-doeleinden. "Callcenters vergaren veel kennis over klanten. Binnen vijf jaar levert de combinatie van deze kennis met Internet en simulaties nieuwe toepassingen op, die kunnen inspelen op de smaak en voorkeur van de klant. Een autodealer die zijn klant goed kent, kan daar op inspelen door hem via Internet een filmpje te sturen van een nieuw model. Banken kunnen ook met speciale aanbiedingen komen als ze bijvoorbeeld weten dat een van de kinderen gaat studeren"
Scrollmenu
"In een telefoongesprek is het de kunst om een per definitie ongestructureerde boodschap, uitgesproken door de klant, door een live agent volledig te laten ‘vangen’ in een structuur die bijdraagt aan een goed gesprek. Daarbij moet je ook rekening houden met de manier van bellen. Het komt nu nog voor dat een medewerker van een callcenter aan een automobilist vraagt even iets te noteren."
Maar de ontwikkelingen gaan snel. "Een scrollmenu met de meest voorkomende zelfstandige naamwoorden, bijvoeglijke naamwoorden en werkwoorden helpt beleggingsadviseurs van Robeco in het telefonisch contact met de klant. Tijdens het gesprek kan de adviseur volledige zinnen gestructureerd in het systeem invoeren. De applicatie geeft vervolgens real time aanwijzingen voor het succesvol afronden van het gesprek."